17 března 2022

DIY: Obal na DIÁŘ

Některé články jsou napsané hned, jiné zrají poněkud déle.

Ráda bych vám konečně představila svůj lednový/časně únorový projekt, ve kterém jsem opět oprášila své šicí schopnosti.

Jak už jsem nastínila v jednom dávném článku (který ale shodou okolností vyšel až tento týden), letos jsem měla docela problém zvolit si diář, co budu používat. Nakonec jsem se rozhodla pro poněkud komplexní variantu, která obsahovala Nivea diář, měsíční přehledy a takový můj Snílkobuch (aneb plány a inspirace na papíře). Bohužel to všechno jsou tři kousky a nechtělo se mi to jen tak házet do batohu. A jak již bylo nastíněno v kreativních cílech, toužila jsem po obalu, kam je všechny budu moci schovat a nosit společně.

Prvotní inspiraci ve mně zasela jedna velmi šikovná a inspirativní paní, která upcykluje textil a na internetu působí jako DomaŠiju. Když jsem viděla na jejím e-shopu organizéry na diáře, byla jsem v opravdu velkém pokušení (a to stále jsem xD) jeden z nich si objednat. Když jsem se ale podrobněji mrkla na střih, zkusila si obaly zanalyzovat, zjistila jsem, že bych něco takového mohla vyrobit i sama.

Ano, tak malý impulz pro Tvořilku stačí. Tak se tedy našly zbytky látky, co barevně k sobě ladily, a začal se kreslit ďábelský plán.

Nejsem příliš zručná švadlena, se šicím strojem jsme stále „na ostří nože“ (to, že vydržíme spolu v jedné místnosti bez toho, aby jeden z nás defenestroval toho druhého je též zázrak xD), ale čas od času vyhlásíme příměří a plníme požadavky a nároky toho druhého. Tyto momenty jsou velmi vzácné, o to je pak radost větší!

Velkou pozornost jsem tedy věnovala nakreslení schématu a systému vrstvení látek. Mé minulé pokusy mě dostatečně poučily o tom, že když je v celém procesu započteno šití porubu, je třeba jednotlivé kroky opravdu plánovat, ať neustále nemusím své omyly párat.

A poté přišla na řadu ona lítá bestie, co mě svou rychlostí vytváření stehů jednoznačně trumfne. Tedy pokud se netrhá nic. Nedojde spodní nit. Nebo se nevytvoří nový problém, kvůli kterému vytahuji  návod nebo volám o pomoc starší a zkušenější.


Základem mého obalu byla džínovina (respektive staré rifle, co už dosloužily) a různé odstřižky látek, kterými mě podarovala babička. Jako začínající švadlenku mě i přes všechnu pozornost, co jsem výběru látky věnovala, překvapil fakt, že některé látky byly ve výsledku pružnější, než jsem čekala. A  vzhledem k tomu, že v mém plánu nefigurovala žádná výztuha obalu, zhodnotila jsem, že bude příhodnější, ty pružnější látky přece jen podlepit (viz fialovo-růžovo-bílo-šedá látka), aby obal byl pevnější.

 

A jak jsem nakonec naplánovala rozložení? Na levé straně kromě hlavní kapsy, vznikly i čtyři menší „schovky“. Do té největší se v pohodě vejde další sešit A5, druhá menší stačí na aršíky s nálepkami či další nahodilé papíry, třetí je přesně vyměřená na měsíční přehledy o velikosti A6 (pokud si chcete podobný vytisknout, odkážu vás na článek zde) a tak poslední je úplně ideální na zastrčení propisky.

Pravá strana měla být původně bez přídavných kapes, ale nakonec mi to nedalo a dvě mini vznikly. Do jedné by se i menší záložka vešla, tak zbylá je maximálně na lepíky.

  

Naprostou improvizací a vedené momentální inspirací byla touha vytvořit výšivku na vnitřní stranu obalu, která zakrývala stehy a zpevňovala celkový obal. Původně měla být látka jen tak ručně přišita (protože zde už jsem si vůbec nebyla jistá, zda by stoj tolik látek pojal a upřímně jsem to nechtěla riskovat), ale pak jsem si řekla, že by bylo fajn si to malinko ozvláštnit a tak jsem bez předlohy zkoušela vyšívat (velmi amatérsky, naposledy jsem vyšívala když mi bylo tak šest) různé symboly, co mě v tu chvíli napadly. Ráda bych jednou tuto část diáře dovyšívala celou a případně i vyzkoumala různé vyšívací techniky. Ale to se obávám, že bude na velmi dlouhý článek, ale strašně se na to těším. A to jsem jako malá při vyšívání vždycky na půl trpěla. Inu možná mi ta dlouhá pauza přece jen prospěla, protože toto impulzivní vyšívání jsem si užívala snad nejvíc z celého procesu výroby!

Moje nejoblíbenější jsou dozajista iniciály a lodička. Ne, lodička vyhrává na celé čáře. A věřím, že v budoucnu přijde na řadu i origami jeřáb.

Konečně se ale pojďme podívat na napěchovaný obal. Dobrá, není napěchovaný. Hřbet má vůli a bylo tam počítáno s rezervou plnících se sešitů a v kapsičkách je též víc místa, než potřebuju.

Pro barevnou orientaci doplním, že to se zeleným okrajem jsou měsíčním přehledy a ta úzká modrá nudle je asi deset centimetrů široký notýsek, ze starého A4 sešitu, do nějž se poznámky píšou jedna báseň. A propisku dozajista rozeznáte ;)



Zavírání diáře je řešeno poněkud provizorně. Bílý pásek se suchým zipem byl, tuším, použit na natahovací prostěradlo. Říkala jsem si, že minimálně suché zipy využiju a ve výsledku jsem zjistila, že na přepásání diáře stačí dokonale. Původně jsem přemýšlela nad gumičkou, kterou v obalu přišiju. Prozatím toto dosavadní řešení funguje, ale myslím si, že na tu gumičku stejně dojde. Nebo na případnou dekoraci bílého prostoru.

A zde vidíte kompletní zavřený diář i s obalem. Jsem moc spokojená s obalem, stejně jako s jeho funkčností. Původně jsem plánovala obal dozdobit, z toho nakonec sešlo, ale říkám si, že s nějakým zdobením by to přece jen bylo veselejší. Co myslíte vy?

Děkuji vám všem, co jste se prokousali článkem (a případně i článkem minulým) a doufám, že užíváte jarního sluníčka.

Na závěr mám opět všetečnou otázku: 

Co vy a šití? Šijete v ruce nebo stroji? Anebo vám nikdo jehlu do ruky nedostane? 

Případně tipy (a zkušenosti!) pro nenáročné začátečníky ve vyšívání jsou vítány.

 

P.S. Příští týden se už konečně zaměříme na něco jiného, než jsou diáře ;)


 

24 komentářů:

  1. Ahoj tvořilko, konečně jsem se k tobě zase dostala a koukám přibyl tu krásný diář! Paráda!

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to je naprostá nádhera! :). Obdivuji, že jsi to tak dokázala, ještě když nejsi moc kamarádka s šicím strojem :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co nezvldánu na šicím stroji, ušijí v ruce. Jen někdy ty stehy pak nejsou tak úhledné :/

      Vymazat
  3. Paráda:D veľmi sa ti to podarilo! Ja moc nešijem, ale plánovala som začať:D

    OdpovědětVymazat
  4. úžasné :) jsi naprosto šikovná, obdivuji :) tohle jen tak někdo nezvládne ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že s trochou sebezapření a hromadou trpělivosti, to zvládne každý :D

      Vymazat
  5. Waw ty jsi opravdu moc šikovná Tvořilka! :) Už jsem sem tam taky něco ušila, ale žádná sláva :D Ty kapsičky na všechno jsou opravdu super :) Ale šiju na stroji, přála jsem si ho předloni k Vánocům :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc se těším na tvé výtvory na stroji! A děkuju :D

      Vymazat
  6. To je parádní nápad :) hned mi to připomnělo ségry obal na knížku, který je také šitý, ale kupovaný. Tak šikovné fakt nejsme :D Pamatuji si šití na 1. stupni. Myslím, že od té doby jsem se moc neposunula (co ty děti budu učit? :D). Sem tam si zašiju ponožky, ale hodně provizorně :D fakt mi to nejde

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naučíš je to, co sama umíš ;) Ono není pomalu potřeba nic víc, než umět přišít knofloík a přišít dvě látky k sobě. Nebo ovládnout magické umění šití na stroji (kéž by se mi to někdy podařilo xD)
      A u těch ponožek je hlavní, že ti nedáhne na palec, rpvoizorně neprovizorně :DD

      Vymazat
  7. Tak tohle je teda pecka, to by mě v životě nenapadlo. To jsi fakt šikovná! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by to nějakou dobu zpátky též nenapadlo, ale tím, že jsem měla diářů víc než dost, chtěla jsem je využít. A moc děkuju :D

      Vymazat
  8. Tak to je naprosto skvělý. :) Pěkně sis s tím vyblbla.

    OdpovědětVymazat
  9. Já taky moc ráda tvořím, akorát mě mrzí, že si s šicím strojem nerozumím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za sebe můžu říct, že časem je to lepší. Ale chce to pevné nervy xD

      Vymazat
  10. Jee, to je super nápad. :) I s provedením ses vyřádila. Já jsem si kdysi dělala podobný obal z vyšívaného filcu, akorát neměl tolik kapsiček.

    Šití na stroji je skvělé, i když počátku to byl boj. Teď, když mám svůj vlastní stroj 200 km daleko od mamky, co mi vždycky pomáhala, to ale nakonec jde. Pokud člověk šít neplánuje, tak nevím, zda má smysl se s ním učit a trénovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju :D Filc je na obaly super materiál :D
      Právě, že šicí stroj jsem plánovala dlouho, ale mám na něj čas po chvilkách, takže se často rozčílím, že ve vymezeném čase nestihnu, oc potřebuju, dojde spodní nit, niť se trhá....ale učím se trpělivosti a je to lepší a lepší. Ale pořád válčíme xD

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?