27 května 2023

#neBUJO: oblíbení YOUTUBE tvůrci OVLÁDLI diář

 Zdravím, moji milí!

Čas vám představit květnové stránky diářové ;)

Myslíte si, že je pozdě?

Právě naopak. Dostáváte se k nim akorát včas ;)


V květnu jsem pro diář měla i neměla využití. První týden jsem ho vůbec nepotřebovala, na ty další jsem ale usoudila, že by se ale opravdu hodil. Jenomže, co s ním? Paradoxně jsem na konci dubna neměla ani nápad, ani čas si s tím hrát.

Pak ale přišlo na řadu učení a s ním i potřeba trochu vypnout. A kreslit. A světe div se, Tvořilka se po dlouhé, opravdou hodně dlouhé době uchýlala ke kreslení podle předlohy. Ke kreslení podle youtubových oblíbenkyň.

CoconuTacha

První dvojstrana byla inspirovaná Natachou, která vede svůj malý online obchůdek v Caerphilly, ve Spojeném království. Specializuje se na přáníčka (i ve welštině), odznáčky s tematikou měst, mikiny s autorskou výšivkou a celokvě se vyžívá v jednoduchém, ale velmi barevném inkonkovém designu. Však se na moji dvojstránku, kde jsem si pohrála s jejími desginy, mrkněte sami.

Pozadí jsem schválně zvolila velmi barevné (v barvách, které se následně objevují i v ilustracích) a pak si fixama nakreslila jednotlivé motivy, které se mi od ní líbily. Jsou kreslené od oka, takže ve srovnání s originály se liší často nejen odstínem, ale i ve spoustě detailů.




A proč Tvořilka takhle kopíruje ostatní? Přiznám se, že jsem se hodně zdráhala vůbec náhled diáře zveřejňovat na Instagram. Jedná se o porušení autorských práv? Toť dobrá otázka. Motivy nevydávám za své, autorky jsou pečlivě označeny a vlastně teoreticky můžou příspěvek použít jako vlastní propagaci nebo zpestření storýčka. Přiznám se, že velmi potěšilo, když právě zmíněná Natacha psala, že se jí rozložení moc líbí.

Obvykle nemám ve zvyku nikoho kopírovat, natož vydávat něco, co okopíruju za své. Na druhou stranu neskutečně jsem si užila expeerimentování s fixama, vrstvení a hlavně využítí pro mě naprosto atypických barevných kombinací. Pastelové barvy, lilu a růžovou používám zřídka... (ale jsem překvapená, kolik právě zahraničních malých značek má růžovounebo odstíny fialové jako své poznávací znamení)... Každopádně pro mě ve výsledku velmi příjemné vystoupení z mé komfortní zóny a co se týká autorských práv a kopírování, klidně můžeme rozjet diskuzi na toto téma v komentářích ;)

Emily Harvey  

Další majitelka online obchůdku vystupuje pod jménem Emily Harvey Art. Lila barva - to je její. (Bohužel tu jsem v setu fix neměla, takže moje fialová je studenější :/ A navíc jsem ji nakombinovala s šedou, ne se zlatou) Její produkty jsou inspirované pohádkama a Disney tvorbou. Kreslí moc hezky, ale mě osobně se od ní nejvíc líbí odznáčky, ty jsou promakané a interaktivní (otvírací, cinkací, prostorové...a vždycky nápadité a opravdu pohádkové!)...




 

Možná vás napadne otázka... tak jak to teda máš? Máš od nich doma něco? Nemám. I když kolikrát jsem si říkala, že by možná některé věci za to stály (i přes clo, poštovné... zrovna ta Emily často prodává i věci se slevou nebo má množštevní slevy...), ale pak si vždycky uvědomím, že upřímně nevím, kam bych to dala, na co bych to využila... protože jako sběratelka odznáčků se už nějaký ten pátek nevidím. Ačkoliv jsou opravdu pěkné.

Katnipp

Poslední týden patřil majitelce Katnipp Studios, která je vlastně takovou small business průkopnicí na Youtube a začala natáčet na toto téma jako jedna z prvních (aspoň těch britských). Její videa jsou vlastně jako takový seriál o úspěchu - natáčela už když měla svou kreativní tvorbu jako přivýdělek a natáčí stále, kdy už má pod sebou zaměstnance a přesunula se do pořádného studia. Je velmi inspirativní tato videa sledovat a krásně si u toho procvičíte britskou angličtinu ;)

Tady se přiznám, že i jak styl kresby, tak pastelové tóny se napodobovaly nejhůř. Za ty roky se Catherinin styl docela proměnil a ilustrace jsou ještě jemnější, pastelovější, ale pořád stejně veselé jako jsou roztomilé. Tady jsem nakonec hodně improvizovala a do rozložení vybrala tři její postavičky - Bumblebutt (líbí se mi tak zadková koncovka :DD), Marchie (ten masrhmallow v hrníčku) a Puddin(g)a (pejsek v rámečku). Pozadí jsou pastleové kytičky a lístečky isnpirované právě tím, jak balí objednávky.






A abych tu nebásnila pouze a jenom o zahraničních tvůrcích (co můžou vám být inspirací pokud byste taky rádi začali podnikat), pozornější si všimnou, že v okýnkách jednotlivých dnů se objevují boží samolepky s blogovou tématikou od Fleppi. Nedávno jsem od nich pár věcí objednala (článek tady) a nemůžu si samolepky vynachválit. Je tedy pravda, že samolepky ve své diáři využívám sporadicky (mám období, kdy jsou nálepky všude a pak zase, když nejsou vůbec xDDD), ale na druhou stranu vím o sposutě lidí, co si diář vedou a lepí o sto šest (takže spousta z nich je taková malinká pozornost/dáreček pro ostatní). Anebo je využiju při svých kreativních projektech ;) Lepení těchto blogových si ale nármaně užívám - zaprvé jsem neviděla moc blogerských samolepek a zadruhé - ráda mám přehled, kdy jsem naposledy vydala článek, kdy jsem článek psala, stejně jako kdy ke článkům vznikaly podklady, ať už v podobě samotných fotek nebo koláží.


 Hodně jsem přemýšlela, zda psát někde hromadně své oblíbence, ať už na youtube anebo tvůrce obecně. Já osobně se moc ráda inspiruji (důkazem toho budiž rubrika Z košíku nákupní maniačky, kde objevuju tvorbu českých tvůrců), kolikrát už jsem narazila na někoho, koho sleduju doteď... byla by z toho i docela zajímavá stránka do diáře a porovnat v rámci let, jak se preference měnily (už jsem se kolikrát vrátila k tvorbě někoho, koho na koho jsem si náhodou vzpomněla...). 

Inu třeba námět na další články...

A koho rádi sledujete vy?

Jste tým youtube anebo spíš podcast?

Já se přiznám, že podcastům jsem na chuť moc nepřišla. Na dlouhé cesty si totiž často zapomenu sluchátka, ale knížku mám po ruce vždycky xD A na ten podcast jsem nějak nenašla činnost, u které bych poslouchala. Kdežto u videí velmi ráda kreslím, tvořím, přerovnávám šuplíky nebo odpočívám.

 

Dodatečná dávka inspirace:


14 komentářů:

  1. Je to moc hezké. Takové veselé a barevné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celý měsíc jsem z toho měla obrovskou radost, vždycky když jsem diář otevřela :D Inu ty barvičky mají něco do sebe :D A děkuju :)

      Vymazat
  2. Jé, ty sis vyhrála. To je boží. Takové cute. Těším se na další tvorbu Tvořilko :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :D Ono obecně vybrané tvůrkyně kreslí strašně roztomile :D

      Vymazat
  3. To je nádhera! Jinak mám ráda podcast i ytb, ale asi radši podcasty :D Já u nich vařím, peču, uklízím, chodím :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podcasty můžou být fajn, ale přiznám se, že my nesedne každého hlas anebo styl vyprávění. Ale možn áto bude tím, že jsem vyrůstala na rozhlasových pohádkách a rádiu a tam si hlasatelé dávali pozor na pusu. Někdy ty podcasty mi přijdou, že styl "mlvím, jak mi zobák narostl" je ke škodě :/ Obzvlášť u některých českých mi to trhalo uši. Ale až třeba pořídím bezdrátová sluchátka, tak možná přijdu na chuť i podcastu :D

      Vymazat
  4. Určitě to není porušení autorských práv, inspirace mezi umělci musí být, a to jak nenápadná, tak zjevná. Vezmi si kolik autorů v průběhu historie čerpalo z Bible, a nikdy nikoho nenapadlo označit to jako plagiátorství, naopak to bylo ušlechtilé. Mělo by to být jinak s něčí, u čehož je autor znám a je to moderní?
    Tak jako tak žádnou ze zmiňovaných osobností neznám, ale ono to asi nevadí, myslím, že jejich styl jsi přiblížila skvěle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za vyjádření :D Ono já se přiznám, že v kreativní komunitě jsem fakt opatrná. V minulosti už jsem s tím měla špatné zkušennosti.... ale já osobně bych to taky brala jako čest. Někoho inspirovat - to je boží!

      Vymazat
  5. Jéé, to je moc hezké :) myslím, že o porušení autorských práv určitě nejde. Vždyť to dali na sítě, aby se lidé mohli inspirovat. Blogové samolepky vidím poprvé, zajímavé :). Podcasty ani YTB moc nejedu, radši knihu :D.

    OdpovědětVymazat
  6. Ono se tomu přímo nějak říká, ale nedokážu si vzpomenout :D když někdo vytvoří stránku a ty to uděláš podle jeho. Co tam holky z PaperoAmo psaly, tak hlavně označit autora a jinak si myslím, že by to bylo být bez problémů :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že nejblíž tomu mě napadá slovo inspirace, ale přiznám se, že sama nevím... každopádně mco děkuju za názor 😃

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?