28 července 2022

Nudíš se? VYROB SI karty

 Loňský projekt, na němž jsme v poklidném tempu pracovali několik měsíců.

(Osobně mám sto chutí příspěvek přejmenovat. Máš toho až nad hlavu? Vyrob si karty! Nevíš, kam dřív skočit? Kreslení karet ti to naprosto zjednoduší!)

Je mi ctí vám představit naši unikátní sadu karet na prší inspirovanou kontinenty.

Připravte se na spoustu fotek a kreslených obrázků!   

 

 Příběh... aneb proč jsme se do karet pustili

Sama jsem potřebovala malinko připomenout, proč jsme se vlastně do karet pustili. Ano, tento projekt jsem netvořila sama, měla jsem k tomu velice šikovného spolupachatele, jak  už název rubriky napovídá. Tento šikulís byl vlastně hlavním iniciátorem tohoto tvořivého počinu. Proč? Protože karty nás vlastně dali dohromady. A pomohli nám se dokopat. Krásným příkladem budiž to, že někdo prohrává v žolíkách tak dlouho, než se vsadí o to, že přijedu na návštěvu k nim domů. Tuhle důležitou hru jsem nevyhrála. Nebo vlastně vyhrála, infiltrovala jsem se jako první :D

Ale teď už laskavě ukaž ty karty...

Na začátek vám ukážu zadní stranu všech karet. Tady můžeme na sto procent říct, že se nejedná o ruční kresbu. Původně jsme dost přemýšleli nad tím, jak vyřešit zadní stránku 32 karet. Protože představa, že kreslíme 32 identických obrázků... uvažovali jsem nad několika různými technikami, ale nakonec jsme se rozhodli trošku zašvindlovat, nakreslit zadní stranu a využít moderní techniku k tomu, aby vytvořila všech 32 kopií za nás. Pro podklad posloužil tmavě šedý barevný papír a problém byl vyřešen. A zároveň jsme si zajistili, že každá karta obsahuje naše umělecké podpisy xD Teda sice jejich kopie, ale i tak se to počítá ;) (protože když je to vytvořené námi, tak to vlastně není plagiát.... nebo ano? :DD)

 
Abych vás nelákala jen na zadní stranu karet, tady si můžete prohlídnout všechny karty hezky pohromadě. (Řeknu vám, že vyfotit všechny karty bez odlesku je prakticky nadlidský úkol. Ačkoliv karty drží tvar, nekroutí se, přece jen laminovací folie odlesky háže. A když na některých kartách  není přilnavost stoprocentní, dopadne to takto xD).


A teď už přejdeme k jednotlivým kontinentům...

První na scéně jsou indiánské karty reprezentující Ameriku. V úvahu původně připadaly i různé varianty majských pyramid či domorodé amazonské kmeny. Nakonec jsme přece jen zůstali u tradičního pojetí indiánů, které známe z filmů.
Sedmička zobrazuje bizona s bizoňátkem, na osmičce se skví totem a týpíčko, dýmka míru (která nemusela být tam pestrobarevná) je na devítce a lapač snů s měsícem (co tvoří protipól slunci na osmičce) zdobí desítku.
 
V Asii nás inspirovala hlavně kultura Japonska a Číny. Ačkoliv v Asii má prakticky každá ze zemí dost odlišný a svébytný kulturní projev (myslím to tak, že už podle obrázku rozeznáte třeba architekturu Indie od mongolských jurt), zase jsme zvolili představu, jež nám přišla pro nás asi nejbližší (ačkoliv ani jeden z nás v Číně ani Japonsku nebyl xD Ale jeli bychom hned, kdyby si nás někdo chtěl přibalit do kufru ;)
Tady jsou v mé režii sedmička a desítka. Sedmičku zdobí katana, kterou v pařátech třímá drak štěstí (osobně tyto čínské draky kreslím strašně ráda, vliv na to určitě mělo opakované shlédnutí Cesty do fantazie), na desítce zase najdete čajový set z mé hlavy a pár bambusů k tomu (mimochodem zjistila jsem, že pěstovat bambusy zas tak jednoduché není, ačkoliv všude slyším, jaký je to plevel xD)
Zbylé dvě karty si vzal na starost můj nejlepší kreativní parťák - nádherná dračí loď zdobí osmičku a příkré svahy s chrámy nechybí ani na devítce. A jestli se mi něco obzvlášť líbí, tak harmonická souhra všech barev na těchto kartách (ještě pár takových vět a bude ze mě erudovaný umělec xD)
Evropa byla doménou mého spolupachatele. A že vymyslel geniální témata všech karet! Kolumbovy lodě na devítce nebo vozová hradba zdobící osmičku, to jsou nádherné výjevy. Krásně zachycují důležité okamžiky v dějinách, ale zároveň si myslím, že ukazují kontinent i z trochu jiné perspektivy (Pro zajímavost - Kolumbovy objevitelské lodě jsou má nejoblíbenější karta z celého balíčku ;) 
U vybarvování sedmé a desáté karty jsem sice přiložila ruku k dílu, ale ani kanón, ani jelen, není mým počinem. A opět při pohledu na všechny karty se mi strašně líbí, jak k sobě barevně ladí (a navíc je tam hodně zelené a to já můžu!)
Afrika je tady odlišná snad ve všech ohledech, co to jde. Na první pohled je jiný už samotný rámeček (o odlišení rámečku karet jsme uvažovali u všech kontinentů, nakonec se takto vyčlenila jen Afrika), na pohled druhý se jedná o nejdivočejší barevnou kombinaci vůbec. (Tady se slov o harmonii barev fakt nedočkáte :DD)
Vybarvování i kreslení samotných karet jsme si tentokrát rozdělili rovným dílem, karty napravo jsem kreslila (tuším xD) já. 
Sedmička je pokusem o tradiční obydlí (stejně jako devítka je pokus o repliku dřevěných masek náhodného kmene, co vybral Google), osmička odkazuje na tradiční zbroj a desítka nám karty zase zpestřila o nějaké to zvířátko. 
Informace pro zvědavce: africký kontinent je hostitelem mé nejméně oblíbené karty a to vás pro tentokrát nechám hádat ;) (nápovědou vám budiž to, že se jedná o karty, co jsem kreslila já xD)

Spodek (nebo-li junák či také "kluk", jak těmto kartám ráda přezdívám hlavně v sadě karet na kanastu) byl opět doménou mého neuvěřitelně kreativního spolutvořitele. Domluvili jsme se, že tyto vyšší karty budou vždy tematicky jednotné (u předchozích karet jste si mohli všimnout, že třeba zvířata na kartách neměla vždy stejnou hodnotu - jednou to byla sedmička, podruhé třeba desítka).
Tady byli tématem udatní bojovníci. Pozadí jsme nechali jednoduché, jen jim byl nakreslen nějaký ten plácek, aby nelevitovali ;)
Vršek (nebo-li dáma, v kanastě také královna) jsem si feministicky vzala na starost já. Osobně jsem ráda, že na kanastových kartách bývá zachován ženský element, což jsem netradičně chtěla přenést i do karet na prší (upřímně jsem nikdy neviděla, že by vršek byl ženská, ženy bývají občas zobrazené na esech).
Tady musím říct, že jediným spojovacím prvkem jsou opravdu jen ženské postavy, barevně i stylově se karty dost liší. Zajímavostí je i africká žena s mimčem - to je jedna z karet, kde navzdory několikanásobnému laminovaní, laminovací folie nechce na kresbu akvarelovými pastelkami přilnout. A proto na fotce vidíte, že kresba není úplně ostrá (v reálu je to ale lepší ;)
Králové (což je asi jediná karta z těch vyšších, kde neznám jiné označení xD) byly další osobní výzva. Neumím moc kreslit mužské postavy. Což si můžete všimnout i u vrchního šamana (nad tím občas přemýšlím, jestli je to dědeček, nebo babička... a není nebinární, to vím jistě, jen ho Tvořilka nedokázala vyobrazit správně xD)
Esa jsou posledními kartami, které vám zde dneska představím. Opět je pod palcem měl neuvěřitelně šikovný spoluautor. Ústředním motivem zde jsou zmíněné kontinenty a tužkou dodělané pozadí.
U Afriky pozadí tvoří různé vzory, co můžete najít na látkách, Amerika i Asie si hraje s různými písmy, jimiž se na kontinentech píše/psalo. Evropa je naším soukromým historickým kvízem, kdy jednotlivé roky symbolizují události evropských (často i českých) dějin. Pokud vás dějepis baví, mžete sami sebe otestovat, třeba některá významná data znáte ;)
 
Doufám, že vás čtení článku bavilo alespoň tolik, jako nás karty tvořit. na závěr si dovolím ještě jednu malou zajímavost - karty jsou hotové už dávno, i přes jejich funkčnost jsme je hráli jednou xD A největším problémem bylo sepsat samotný článek. Ten byl v rozepsaných tak dlouho, že bych se raději neptala xD
 
Jaké jsou vaše nejoblíbenější karetní hry?
Co vy a dlouho rozepsané články? Skončí nakonec v koši nebo je dopíšete?
 
Podobné články:


12 komentářů:

  1. To je nádherná práce, a ten příběh vzniku a symbolika každé karty! Moc hezké, radost pohledět. Snad si s nimi teď už i pořádně zahrajete. :)

    Já kdysi tvořila runové karty, ale nebyly zalaminované, tak moc dlouho nepřežily.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Runové karty zní moc dobře, kdysi jsem přemýšela, jaké by to bylo vytvořit si věstecké karty, ale nakreslila jsem tuším jednu a pak z toho sešlo :/
      Jsem moc ráda, že se ti karty líbí :)

      Vymazat
  2. To je tak strašně nádherné! Klobouk dolů, jste úžasní! Umím jen prší :D ale teta s bábí mají strašně rády kanastu. Hrají vždycky dlouho do noci :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vezmeme na svatbu a zahrajeme si :DD Kanastu má mco ráda ségra, já raději žolíka :D

      Vymazat
    2. Jéé, tak to se moc těším :) to bude super <3

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. WOW! To je nádherné! Takto by som sa nenaučila kresliť ani za desať rokov🙈😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale naučila 😉 je to jen trénink a pevné nervy😃 A když tě to začne bavit, pak to jde samo...To máš jako tvé fotopříběhy... každý je pak lepší a lepší!

      Vymazat
  5. Tak to je hustý. Nudit se můžu, ale tohle bych nenakreslila. :-) Skvělý nápad a rozhodně kreativní. Já teď maluji na kamínky, ale je to takové amatérské - bude o tom i článek :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na článek se moc těším! A co jsem sama zkoušela - malovat na kamínky není tak jednoduché, jak se zdá xD A až budeš malovat stý kamínek, věřím, že karty už nebudou vůbec problém ;)

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?