10 listopadu 2022

TohleNENÍkniha

 Jako dnes si pamatuju, když jsem knižní poukázku, co jsem dostala ve škole, za prospěch vyměnila za tehdy nejtrendovější výtvarný počin roku. 

Tohle není kniha. 

Autorka Keri Smithová. 

Vytvořila taky Destrukční deník. 

Stále nic?

Po přečtení vám bude hned jasné, o co go.


Pojďme se přesunout o pár let zpátky. Rok 2017. Lidí zásobují internet všemožnými destruktivními videi a každý druhý si musí koupit jeden z paperbacků od Keri Smithové a názorně ho "zdokonalit". Po svém. Originálně a neohroženě. Protože koncept vzít si knížku (i když v měkké vazbě), která vlastně obsahuje návod k tomu, jak posvátnou bichli zničit (nebo snad vylepšit?) je pro knihy uctívající lidstvo něco převratného. A ani já, tvor, co se bojí do knihy byť jen udělat tečku tužkou, aby ji neznehodnotil, jsem v pokušení se kreativně vyřádit. Vždyť zde je to dovoleno, ne?

Hned při první příležitosti jsem teda využila možnost a knížku pořídila. (Ano, prosila jsem rodiče, abych ji mohla dostat na narozeniny, ale to mi bylo řečeno, že taková knížka je naprosto zbytečná a jsou to vyhozené peníze. Inu umělci bývají zpravidla nepochopeni okolím, takže jsem byla na dobré cestě xDD)


Knížku jsem měla doma.

Ten jen se pustit do úkolů.

Vzít nůžky a střihnout do první stránky.

A tady jsem začala svádět vnitřní boj.

Vzhledem k tomu, že to bylo pro mě docela radikální řešení, tak jsem se nejdřív pustila do snazších úkolů, které vám tu představím.

Po hlubokém, asi pětivteřinovém zamyšlení jsem se rozhodla, že toto bude pohlednice xDD Stále nevím, jak toho docílit. Na moji obranu tehdy byla éra postcrossingu (kdo nezná - vygeneruje vám to adresu, na kterou odešlete pohled a na oplátku vám od někoho stejně náhodného jeden přijde), takže pohlednice byly hodně v kurzu :D

Řetězák poštou? Perfektní nápad! Tento řetězový dopis jsem poslala kamarádce na Slovensko a od té doby jsem o něm neslyšela. Což je malinko škoda. Ale nikdy není pozdě tento experiment zopakovat ;)

"Návod" byl jedna z prvních stránek, co které jsem se pustila. Proč? Řídit se podle instrukcí je strašně jednoduché. Není třeba zapojovat kreativní centra mozku, ono to přijde všechno samo.


Nahodilá událost spočívala v tom, že jsem na stránku "upustila" vše, co jsem měla po ruce. A ačkoliv to není kdovíjak kreativní stránka, je to jedna z mých oblíbených. A povšimněte si zelené kuličky vlevo dole. To je prosím z rozbité sádrové žáby...a hezky to ťuká o sebe. To jsem se pokusila knihu i ozvučit, což byl taky jeden z úkolů. Ale ráda bych tento úkol ještě pozvedla na vyšší úroveň… protože věřím, že je tolik způsobů, jak papír rozeznít... obzvlášť knihu, co není kniha.

A ještě jedna zajímavost - zlatavý papír a listy jsou z naší výzdoby na maturitní ples. Uhodnete, jaké bylo téma? (mimochodem - výzdoba je hlavní důvod, proč na maturiťák vzpomínám ráda... a taky jsem si pořádně zatančila se ségrou)


Studánka přání je stránka, kterou jsem chtěla doplňovat postupně. Zatím tam jsou dvě přání a obě se splnila :D Takže mám motivaci pokračovat!

Náhodné věštění a horoskopy jsou něco, co mě strašně baví, a čas od času je z toho perfektní zábava i pro přátelská setkání. Tyhle kartičky jsem vytiskla opravdu ráda a docela jsem je i využila. Ale možná je podlepím, ať vydrží věčně :D Nebo hodně dlouho.
Nakreslit hromadu žabek? Žádný problém. Tohle mě hodně bavilo. I když ten výsledek jsem čekala lepší.
Jedna ze stránek,  kterou se nemůžu dočkat, až ji zakryju. Nemám ráda Eiffelovku. A má kniha žádnou obsahovat nebude :DD

Tuhle knížku jsem "znovuobjevila" při překládávání knihovničky na začátku a v průběhu tohoto roku. Letos jsem si totiž řekla, že je konečně čas zredukovat (tím myslím konečně přečíst) knížky, co mám už dlouho doma, ale nepřišla na ně řada. A že těch kousků opravdu není málo. (Ale o tom zase někdy jindy).

Každopádně zjevila se mi zapomenutá "Tohle je kniha" a jak vlastně přečtete takovou knížku? Pročtete si všechny úkoly a hotovo? Myslím, že takto to nefunguje. 

Když jsem si s ní listovala, tak trošku jsem nechápala, jak je možné, že poslední úkoly, které jsem splnila, se datují do roku 2015. Vím, že jsem si ji brala pak i na koleje, ale tam jsem do knížky neudělala ani čárku. Proč, když tvoření koláží je hlavní náplní mých deníků a diářů?

Inu přátelé a čtenáři moji milí, myslím, že tu máme další projekt, který si Tvořilka, pravá knihomolská duše, hodlá užít na maximum. Protože tato kniha opravdu potřebuje vypadat trošku méně jako kniha, aby plnila svůj účel.

Takže to vypadá na další obal. Anebo splníme nějaký úkol v knize? 

Kdo ví.

To si přečtete někdy příště.

 

Znáte Destrukční deník, Tohle není kniha nebo jiné počiny autorky?

Co si myslíte o těchto "kreativních" knihách?

A co u vás znamená zničit knihu? Vadí vám zvýrazňování v knize, lepíky atd., anebo se křižujete, jen když to vidíte?



20 komentářů:

  1. Nikdy jsem nic podobneho neměla. Do knih jsem si nikdy nic nepsala, ale pak jsem si koupila Dvůr stříbrných plamenů. Postava Nesty mi tak sedla, že jsem si začla zvýrazňovat oblíbené momenty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavá myšlenka :d možná na mě taky někde čeká ta správná kniha, která si bude vyžadovat takovou pozornost! :D

      Vymazat
  2. Já s velkou oblibou razím heslo, že zničit knihu je jako zabít člověka. Pokud to ovšem nejsou Leninovy spisy, Mein Kampf a jiné podobné sajrajty. Tam člověk může malovat lihovými fixy, vodovkami... můžou se stříhat trhat, vyrobit z toho junk journal atd... Protože na nic jiného se v dnešní době tato díla už stejně nehodí.
    Ale žádné počiny od Keri Smithové neznám. Možná by stálo za to se po něčem od ní poohlédnout. Člověk zase posune kreativitu na jinou úroveň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doporučuju mrknout, ale varuju, že začít s tou knihou pracovat je pro milovníky knih trošku náročné. I když je to knížka určená k těmto kreativním pokusům xD Ale zkus, jsem zvědavá, jestli tě nějaká knížka zaujme :D

      Vymazat
  3. Hmmm zajímavé)))) a díky za virtuální návštěvu na mém blogu. Přeji hezké dny. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  4. I když nejsem žádná knihomolka a knížky skoro nečtu, "bolelo" by mě do knížky cokoliv psát, zaznamenávat, podtrhávat apod. Ale pokud je k tomu knížka speciálně určena tak bych to snad zvládla 😀.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem si taky myslela a trochu jsem narazila xD Ale když se odhodlám, tak je to zábavné :D Ale hodně to promýšlím, možná až moc xD

      Vymazat
  5. O takových knihách vím, ale vzhledem k tomu, že když si představím, že bych do knihy napsala, tak mi vstávají vlasy hrůzou na hlavě, tak mě tohle minulo. Ale věřím, že když je někdo kreativní a tyto věci ho baví, tak to musí být skvělé.

    Ketrin ~ Vnímej blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to super a něco úplně jiného....ale stejně ten nepříjemný pocit při prpvní čárce na stránku zůstává :/

      Vymazat
  6. O této knížce slyším poprvé, ale je přesně pro tebe! Ještě, že jsi ji po letech našla. Aspoň se můžeš podívat, na své tvořící začátky :) do knížky nikdy nepíšu, ani když je moje :D lepíky taky moc nepoužívám, ale přijde mi to lepší varianta, než tam psát, ale když je ta knížka moje, je to samozřejmě něco jiného, dovoleno je skoro vše, ale mně to prostě nejde :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem na tom stejně! Přijde mi, že když je knížka moje, jsem ještě opatrnější a dávám na ni ještě větší pozor, aby dlouho vydržela :D

      Vymazat
  7. O destrukčním deníku jsem slyšela, ale mám k tomu stejný postup jako ty. Nedokážu do knížky udělat ani čárku, natož ji nějak ničit :D Já zůstanu u starý dobrý klasiky.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně ti rozumím! Jsem ráda za dalšího člověka, který ke knížkám chová stejnou posvátnou úctu :D

      Vymazat
  8. Vypadá zajímavě, nic takového jsem ještě neměla :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě je to taky první pokus :D Uvidíme, jestli knížku dokončím :D

      Vymazat
  9. tohle si pamatuji :) chtěla jsem to, ale když jsem si to prolistovala, vlastně mi bylo líto tu knihu "ničit", takže jsem ji už pak nechtěla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem listovala knížkou první měsíc a přemýšlela, jak ji, co nejméně zničit xD

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?