11 července 2024

bohatě ILUSTROVANÁ knižní nálož

Mám tu pro vás další dávku inspirace, nádherných ilustrací a poutavých příběhů.

 Tentokrát bude má Kreaknihovna zaměřená na knihy, které byly vydané relativně nedávno, a čirou náhodou (nebo prostým úmyslem) skončily u mě na poličce.

Nebudete se proto muset honit po antikvariátech (i když se pořád dají sehnat z druhé ruky). Pokud si knížku budete chtít přečíst, stačí vám párkrát kliknout nebo skočit do knihkupectví a s velkou pravděpodobností (a bystrýma očima), vám nebude dělat problém o ni zakopnout ;)

A třeba i námět nejen na čtení v průběhu prázdnin, ale třeba i vánoční dárky.

Protože kdo nenakupuje dárky v létě, hrotí v prosinci xDDD

Ten, co kráčí se smrtí

Autorka a ilustrátorka: Barb Rýdl

Vydavatel: Pointa, 2022 

Knížka doslova přetékající ilustracemi a barvami byla původně žhavým kandidátem na knihu s příběhem obsahující největší počet ilustrací. (To jsem ale netušíla, že se sem dostane a že existuje knížka, která ji ještě trumfne, ale o tom později.)

Chtěli byste mít jako průvodce Smrtku? A jak ta Smrtka vlastně vypadá? To chudák musí mít dosti pochmurný život. A je tomu opravdu tak? Na všechny tyto otázky a i něco navíc vám tato vlastně i "detektivka" odpoví (jo, řekla bych, že to má dost detektivních chrakateristik na to, abychom tutuo ultra barevnou a veselou knžíku za detektivku či knihu s detektivní zápletkou považovat mohli. Navíc hlavní hrdina je policista, mimochodem).

Knížka končí otevřeně, jak už jednička na hřebu odkazuje, mělo by se jednat o první díl a já jsem na tn druhý přinejmenším zvědavá. Ať tak či tam, knížka je hotovým pokladem a kuriozitou - ať už příběhově, tak i vizuálně.










 Přírodní lékarna: Herbář - bylinky z klášterní zahrady

 Autor: Guilia Tedeschi

Ilustroval:

Vydavatel: Esence, 2017

 Pamatujete se i na snad třetí příspěvek do této rubriky KREAknihovna? Nepřipadá vám tato kniha malinko povědomá? Nebo aspoň její styl.

V odkazu výše jsem vám představila Klášterní léčivé prostředky pro tělo i duši. Tentokrát šlo nakladatelství Esence o něco dál a můžu vám představit asi nejlepší, vizuálně nejatraktivnější a nejpraktičtějíš herbář, s kterým se měla tu čest setkat (a to je moje mamka i děda sbírají, takže mi toho už pod rukama prošlo několik desítek různých kousků).

Pojďme si ale projít pár vylepšení ve srovnání s Klášterními prostředky a herbáři obecně.

  • Pevná vazba místo měkké lepené! Zde každé srdce zaplesá, obzvlášť když víte, že knížku opětovně čtete, rádi v ní listujete a nechcete ji pomalu zničit prvním čtením xD
  • Tipy od řádových mnichů zůstávají, ale máme tu hezké doplnění, ne-li rozšíření předchozích informací
  • Opět neopomínají ani rozličné způsoby, jak byliny využít včetně základních návodů, jak na to.
  • Víc ilustrací. Sem tam něco zrecyklováno, spousta z nich je ale nová. A samozřejmě kresby samotných rostlin jsou věrohodné, skutečnosti odpovídající. A styl ilustrací je jednolitý. To též nebývá pravidlem.
  • Období sběru jednotlivých bylin a jejich části! Za mě celkem důležitá součást a hodně prkatická, obzvlášť, když s bylinkařením začínáte.
  • Nejluxusnější stránka na poznámky - tady se cítíte opravud jako písař v klášteře!
Nevýhoda? Snad jen, že ten formát je ryze specifický. Snažila jsem se ho zachytit na druhé fotce v porovnání s Nejúžasnější věcí, což je knížka v typickém formátu A4. Herbář je o poznání užší než tento formát a o nějaká dva tři centimetry vyšší.

 Jinak luxusní počin, který vám nejen ozdobí knihovničku, ale nadchne vás do bylinkaření :)









 

A na závěr si dáme tip nejen pro mladší čtenáře:

Timeless: Zachránci nového času

Autor a ilustrace: Armand Baltazar

Vydavatel: Fragment, 2018

Bez okolků vám rovnou řeknu, že k této k knížce jsem už zpočátku přistupovala velmi skepticky. Knížku jsem, jako spoustu jiných pokladů, sehnala na Dobrovském v rámci výprodejů. Díky nízké ceně se pak často pusítm do žánrů i témat, po kterých bych za plnou cenu nesáhla, anebo tam narazím na nejen na bohtatě ilustrované poklady či bichle z velmi zajímavou antoací, že si říkám "Proč ta knížka nemá své čtenáře a co dělá ve výprodeji?" Chápu ale, že marketing je na celé té knžíce nejdražší... každopádně díky tomu pravidelně narážím na zajímavé kousky, jež doplnily moji kníhovničku natrvalo (ano, chci mít doma kousky ke kterým se vracím a čtu je znova a znova nebo s nimi znova a znova listuju a hledám inspiraci, jinak jim hledám nový láskyplný domov).

Ale zpět ke knize. Tato knížka mě zaujala už tím, že se jedná o dystopii pro mládež, které je bohatě, a když myslím opravdu opravdu bohatě, ilustrovaná. Co každá druhá stránka to má ilustraci přes jednu nebo obě stránky. Co je na knize ale opravdu kuriozitou je fakt, že tato knížka má přes 600 stran. A co druhá strana ilsutrace - jedná se o bichli pěkně těžkou s velmi kvalitním papírem.

A co příběh?

Inu, pokud by ani obsahově pro mě nebyla zajímavá, neskončila by tu. Toť pravidla, která jsem si na začátku stanovila.

Příběh se odehrává ve světě, kde se setkaly všechny možné časově roviny - pravěk, průmyslová revoluce, naše přítomnost, ale i pro nás zatím neznámá technologicky vyspělá budoucnost. už to zní velmi dobře, že? A už zde autor dokazuje, že o zajímavé nápady nemá nouzi. K tomu si přidejte třináctiletého hrdinu, který v den svých narozenin je nucen pustit se do mise záchrany vlastního otce a tím i světa a příběh se vám hezky rozjede....

Co vám obálka knihy nezapomene připomenout je detail, že Armand Baltazar spolupracoval s filmovými studii jako je Walt Disney, DreamWorks anebo Pixar. Tuto informaci byste během čtení knihy uhodli i sami.

Co na mě ze začátku působilo vlemi rušivě - těch ilustrací bylo až moc. A věřte, netušila bych, že toto někdy někde napíšu xD A chybělo mi hlubší ponoření do světa. Vnímala jsem to spíš jako takový obrazový scénař k filmu, což asi nejlépe vystihuje tuto knihu. Možná pro mladší generaci výhoda, ty jsou na tento "zkratkovitý způsob" vyjadřování zvyklí, pro mě to ze začátku byl docela problém xD.

ALE! Je to v průběhu knihy lepší a lepší. Textu přibývá a příběh je ilustracemi hezky provázen a dokreslován, přesně tak jak to mám být. I když jsem se občas trošku neubránila tomu, že takto by situaci spisovatel nenapsal, ale pro filaře je to perfektní záběr, který doladí hezky dynamiku filmu.

Takže suma sumárum: jedná se o knihu s NEJVÍCE ILUSTRACEMI, co jsem kdy četla (a to skromně říkám, že nečetla jsem toho zrovna málo), která má le plnohodnotný příběh. Co je "nevýhodou" - chtělo by to další díl, i když mě osobně ten otevřený konec tolik nevadí.

A když by z toho autor z animoval film, šla bych na něj. Mohl by to být velmi pěkný akčňák. (Mimochodem hlavně hrdina vizuálně připomíná hlavního hrdinu filmové verze Nekonečného příběhu)







Co pěkného jste v poslední době četli?

Máte prázdniny spojené s knížkamaa nebo čtete celoročně?

Více vizuálně zajímavého a obsahově neodolatelného čtení:

3 komentáře:

  1. na knihu Ten, co kráčí se smrtí jsem se taky dívala :) zaujala mě, ale nakonec jsem si ji nepořídila :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vybrala jsi knihy s opravdu krásnými ilustracemi. A u té třetí jsou opravdu realistické.

    OdpovědětVymazat
  3. Vybrala jsi krásné knížky s parádními ilustracemi :) U dětských knížek jsou ilustrace velmi důležité a jsou to první, na co se dítě kouká :) Většina knih, co teď čtu, jsou bez ilustrací (když zrovna nečtu do školy dětskou literaturu :D). Líbí se mi to, můžu si děj představovat podle sebe, ale pro dětskou knihu jsou ilustrace nedílnou součástí a tak to má být :)

    OdpovědětVymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?