22 února 2024

instantní INSPIRACE - DĚTSKÁ edice II.

 Další várka krásných ilustrací a příběhů, které vás zaručeně vrátí zpátky do dětství.
Čtení zdar!
 

Nejúžasnější věc

 Ilustrace malované čokoládou? Tento fun fact jsem si paradoxně přečetla, až na Databázi knih. Co je na tom pravda, upřímně nejsem schopna posoudit. Je pravda, žepaleta barev je limitovaná, ale červenou vytvořit pomocí čokolády? Nevím jak xD Ale třeba to bude víc než reklamní trik.

Ale ať už jsou ilustrace malované čímkoli, jsou krásné, stejně jako příběh, který vás zavede do kulinářského souboje mistrů. A kdo miluje kočky, pokochá se i výrazy, které příběhová kočka hází jako nestranný pozorovatel v příběhu.

Autor: Maja Lunde

Ilustrace: s

Vydavatel: Omega, 2018

Kde sehnat? Vzhledem k tomu, že se jedná o relativně novou knížku, sem tam se dá sehnat online úplně nová, za pár korun ji najdete v online antikvariátech.








 Superhrdinové bez masky


 Dvacet osobností a dvacet způsobů, jak se můžeš i ty stát superhrdinou... takto by se dala popsat hlavní myšlenka knihy. Já osobně nejsem úplně fanoušek motivačních knih, nerada je čtu a větišnou, když už jsem se do nich pustila, nemohla jsem se pořádně začíst, po odstavci, často ani to ne, jsem měla dost. Toto ale byla velmi příjemná změna.

Knížka sama lehce  na dvou dvoustranách představí osobnost a vysvětlí, jakým způsobem změnila svět. Zároveň jsou ale do dvou poměrně krátkých odstavců textu elegantně vsunuty citáty dané osobnosti a autorka se snažila nastínit i přístup, jaký daná osoba měla k životu a čím svého úspěchu dosáhla.

Knížka motivuje, edukuje, ale všechno velmi jednoduchým a stručným způsobem. Ačkoliv jsem si říkala, že tuto knihu s radostí posunu dál svým bratránkům, teď si ji alespoň dvakrát ještě přečtu. Autorka se krásně řídila heslem méně je více. A přesto text naplnila maximem informací, co šlo. Klobouk dolů.

A ilustrace - zde se snoubí fantazie s kreativitou. Každá osobnsot je zde vyobrazena s "maskou", která se nějakým způsobem váže k otmu, v čem vynikala. Taktéž excelentní spojení.

Jediné, co by tomu osobně vytkla - je zde docela dost osob zaměřující se na boj proti rasismu. Ačkoliv se autorka snažila vybrat spektrum, co nejšířšího působení osob, toto je motiv trošku opakoující se.

Autor: Federica Magrin

Ilustrace:

Vydavatel: CPress, 2020

Kde sehnat? Opět kniha, která se dá sehnat, jak nová, tak za hubičku z antikvariátu.





 

Divoká tužka

Barvy v krajině

Tvary a vzory v přírodě


Kromě Barev krajiny a Tvarů a vzorů v přírodě Magdaleně Konečné, ilustrátorce těchto knih vyšly ještě dvě další publikace a to Barvy v přírodě a Malovaná města. osobně vám mohu zatím podat recenzi na první dvě zmíněné.

Jedná se o velmi útlé knížky kolem třiceti stránek, kde nemusíte očekávat velká kvanta textu. Knížky jsou zaměřené hlavně na menší děti, ale dle ohlasů moc dobře vím, že zaujaly i nejednoho dospělého.

Barvy krajiny představují různé barvy a jejich názvy, jež jsou inspirované jistými jevy v přírodě i přírodou samotnou. Mátová zelená, barva nesoucí svůj název podle ledního medvěda či písku, zjistíte, že existuje spousta nepojmenovaných odstínů, nad kterými budou kroutit hlavou i barvyznalé ženy s vytříbeným bystorzrakem. Dvoustrany jsou bohté na ilustrace, doplněné krátkým textem, který působil dosti náhodně. na druhou, nemohu autorky textu hanit, prptože sama úplně nevím, jak bych dvojstránky komentovala. Takže pro bytového designérá nebo na kochání obrázky se kniha hodí, ale suma sumárum - mi zde trošku chyběla pointa, jak v textu, tak v celé té knize.

Tvary a vzory v přírodě byly naopak velmi milým překvapením. Naopak zde ilustrace i teď mají svou roli, ukazují rozmanitost přírody, jak název napovídá, ve struktuře a tvarech, zároveň si zde, ale připomenete například názvy kěvtenství, anebo druhy plodů. Některé věci bychom mohli považovat za lehce biologicky nepřesné, co se dělení týče, ale pořád je to dětská kniha (takže to už bychom byli opravdu hnodopichové). Ve srovnání s první zmíněnou krásný počin, který si pak na návštěvě budu ráda půjčovat, text předčítat a kochat se obrázky.

Autorky textu: Jana Sedláčková, Štěpánka Sekaninová

Ilustrace: Magdalena Konečná - alias Divoká tužka

Vydavatel: Albatros 2020, 2021

Kde sehnat? Přiznám se, že sama jsem knihy sháněla z druhé ruky, neb navzdory tomu, že datum vydání zas tak staré není, o knihy je patrně zájem a na eshopech jsem je často nenašla (aneb naivní představa - objednám si všechny naráz a ušetřím za poštovné xD). Obzvlášť Barvy v přírodě a Tvary a vzory v přírodě, jsem měla menší problém sehnat.



Obrázky výše z první zmíněné knihy Barvy krajiny. Strányk obsahují vzorníky a názvy barev, živočícy a rostliny, které názvy inspirovaly a krátký pokus o tematický text.
A teď již ukázka z Tvarů a vzorů v přírodě, což je kniha, jež mě nadchla o poznání víc.




Přiznám se osobně, že za mě největší překvapení byli Superhrdinové. Ti spojují všechno, co mám a měla jsem na dětských knížkách vždycky ráda - nabídnou vám příběh, ale zároveň i poučení a nějaké ty zajímavosti k tomu.

Jaká (dětská) kniha v poslední době neunikla vaší pozornosti?

Pro víc inspirace dále v rubrice:

 

 

16 komentářů:

  1. ty poslední dvě knihy vypadají fakt krásně :)

    OdpovědětVymazat
  2. Když jsem byla malá, tak jsem milovala ilustrace v knize Z deníku kocoura Modroočka. Ty jsou skvělé.
    Co se týče knih v tomto článku, tak ani jednu neznám. Ale také nevypadají špatně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Modroočko byl a je moje srdcovka. V tomto případě jsem ale paradoxně dávala přednost "audio" verzi, i když ilustrace v knížce jsou opravdu krásné 😍😊

      Vymazat
  3. Všechny tři knížky vypadají naprosto krásně. Až by mi bylo líto, že je zničí dětská ruka :D Ilustrace se mi asi nejvíc líbí hned z té první - Nejúžasnější věc.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že děti někdy dokážou být zkázou pro knížky, ale znám spoustu i relativně malých dětí, co kopírují rodiče a knížky po jejich zacházení jsou jako nové 😃 i když jsou čtené opravdu často

      Vymazat
  4. Ty zvířecí se mi líbí nejvíce :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám slabost pro zvířátka 😃 obzvlášť když je v knížkách i napsáno, o jaké se jedná 😃

      Vymazat
  5. Čokoláda mi hned připomněla čokoládovnu, to bylo něco xD!!! Knížky vypadají bezvadně, hodně se mi líbí ty superhrdinové :) kdybych viděla v knihovně, ráda si je půjčím. Já četla dětskou literaturu. Poněkolikáté Dášeňku, ta je úžasná, nikdy nezklame :) <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta čokoládovna byl úžasný zážitek 😍 Superhrdiny jsem si půjčovala, protože jsem byla zvědavá, jak je to zpracované ale velmi mile mě to překvapilo 😃

      Vymazat
  6. Neznám ani jednu, ale musím říct, že jsou všechny moc krásné. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Fakt čokoládou? To je zajímavé :D já nedávno jedla nějakou růžovou čokoládu, snad nějaký speciální boby.. tak možná to byla jen "naředěná" ta červená :D

    Little Dreamer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrý podnět, zkusím zapátrat po různých barvách čokolády a čím se barví a článek aktualizuji😃

      Vymazat
  8. Ta poslední vypadá mega. Jako dětskou knihu bych doporučila Večerní pohádky z velkého stromodomu - moc hezké ilustrace, jako dítě jsem si ve Stomodomě přála žít. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stromodům? To zní moc dobře 😃 musím se po ní podívat, na ilustrace jsem zvědavá 😃

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?