09 března 2023

(ne)obyčejné VÝZVY roku 2023

 Tímto článkem bych velmi ráda navázala na Kreativní cíle na NEURČITO. Proč uvažuji o dalších výzvách, když jsem tu první ještě nesplnila? Protože už delší dobu mám chuť napsat článek o výzvách. 

O tom, jak k nim přistupuji já.

V čem jsou super a v čem jsou naopak za trest.

Proč si čas od času nějakou vybrat a jaké jsem si pro tento rok (či jinak definované časové období) zvolila já a co mě k tomu vedlo.

Doufám, že opět načerpáte inspiraci, protože přesně k tomu tento článek je.

A záměrně nevychází v lednu, abychom šli aspoň trochu proti proudu.

Protože přesně tak to mám ráda.

A souzní to s mou filosofií, že výzvy se dají plnit prakticky kdykoliv vás napadne.

Ne jen, když je plní všichni.

 

 VÝZVÁM ZDAR! 


ČTENÁŘSKÁ výzva... knihomolem za každou cenu

Kdo je to knihomol? Kolik knížek byste měli přečíst jako správný čtenář? A vy jako nepřečtete dvacet knížek za týden? Ale audioknihy posloucháte, nečtete, takže se nedají zařadit mezi přečtené knihy! Jo, ty jsi půjčuješ knihy v knihovně a nekupuješ si třikrát týdně nějakou novou? Styď se!

Já osobně se za knihomila přesto považuji, ačkoliv podle některých zarytých milovníků knih nespadám aktuálně do mainsteamové kategorie. Mám účet na Databázi, jsem i na Goodreads, ale paradoxně ne proto, abych působila aktivně v knižní komunitě, ale abych si mohla zpětně dohledat, kolik a hlavně, co jsem v minulých letech četla (protože jsem líná si vést čtecí deníček, který je stejně nejspolehlivější způsob, jak mít zrovna v tomto přehled, obzvlášť po té, co už vám Goodreads ani není schopen říct, kolik stránek jste vy osobně za rok přečetli :/)

Byly doby, kdy jsem musela mít doma každou knížku, co jsem přečetla, byly doby, kdy jsem četla výhradně knížky z knihoven s tím, že ty nej knížky (ke kterých se vracím opakovaně a to třeba desetkrát i víckrát), si pak pořídím i domů. Pamatuju i rok, kdy jsem se snažila trumfnout osobní rekord v počtu přečtených knih, či splnit každoroční výzvu na Databázi knih. A pamatuju si i rok, kdy jsem v ruce držela jen pár knih fyzicky, takových 98 % jsem přečetla buď na mobilu nebo na čtečce. To ovšem nijak nelikvidovalo moji utopickou představu o krásné několikapatrové knihovně, s jezdícím žebříkem, dokonale leštěnou podlahou (ano, vygooglete si kláštení knihovny v České republice, udělejte syntézu vyhledaného a napasujte to do nějaké obytné budovy a máte z toho moji vysněnou knihovnu!)

A jak to mám vlastně teď?

Pořád čtu. A troufám si říct, že hodně. Nezáleží tolik na místě, jsem schopna číst opravdu téměř kdekoliv, ale nejraději mám čtení doma v posteli anebo hezky ve vlaku. 

Co čtu? Od nekonečných fantasy sérií (teď při slově série, anebo vidiny, že kniha bude mít další díl, se mi pomalu objevuje kopřivka. Tolik sérií kvůli penězům bylo zmařeno a tolik úžasnýchsérií nebylo dovydáno... škoda mluvit), se ze mě stal čtenář, který čte úplně jakoukoliv knížku, na kterou mi padne zrak. Můj seznam přečtených knih je tedy stále velmi různorodý a žánrově i na autory docela pestrý (jediné, čemu se vyhýbám jako čert kříži je válečný literatura z období koncentračních táborů, a horor jsem nikdy nečetla)

Pořád převládá čtení "nefyzických" knih - nejčastěji na mobilu, čtečku jsem kvůli hmotnosti nebrala do batohu už roky.

Knihovnu nenavštěvuju  (ačkoliv bych ráda) a knihy kupuju jen výjimečně. Nejčastěji z druhé ruky, anebo za pakatel při výprodejích (ano, Dobroblešák často bývá mým místem zaslíbeným, kde narazím na perfektní kousky a zlomek ceny). Novou knížku (a obzvlášť tu, co vyšla ještě tentýž rok), jsem si nekoupila už hooodně dlouho.

Svoji vysněnou utopickou žebříkovou knihovnu pořád nemám. Pořád po ní toužím. A pořád v hlavě překopávám design možných variant a provedení podle zrovna aktuální dispozice, kam bych ji mohla vmáčknout. Ke své přestavě jsem přidala prosklené dveře (protože knížky strašně rády nasávají prach jsou-li volně) a taky variantu, že bych si knihovnu stoukla prakticky svépomoci, ze starých skříněk z bazaru a vetešnictví.

Výzva posledních dvou let, co se čtení týče, zůstává i letos stejná. Na Goodreads si dávám orientační počet knih, který někdy přesáhnu, jindy nesplním. Letos jsem si pro formu dala 50 knih, ale tato čísla pro mě málokdy bývají směrodátná. U Databáze knih výzvu plní špiše sporadicky - když přečtu něco, co se mi do ní hodí, vyplním tam knihu (jediné pole, které jsem nikdy nesplnila bylakniha vydaná v tom konkrétním roce). A cože tedy jsem si teda předsevzala, když ignoruju tyto výzvy?

Zredukovat počet nepřečtených knih, co mám doma.

Tak jednoduché to je.

A možná si dát třetí výzvovou bokovku, kterou vymyslela kamarádka se ségrou a s mamkou. (vůbec to není tím, že mám doma spoustu knížek, co se vlastně do těch kategorií náramně hodí xD A co se nehodí mě aspoň zase posune k dalším žánrům, které moc nečtu - viz autobiografie)

Loni jsem zvládla devět knih.

Letos by to mohlo být třeba deset.

Anebo jedna a budu přesně vědět, co doma mám a na co se můžu těšit.

A hlavně budu číst.

K tomu se ale už dlouho vyzývat nemusím, to si pokaždé neskutečně užívám.


KREATIVNÍ výzvy...kreslíme hlavně v řijnu. Nebo v květnu. 

Na vyrábění si rezervujte srpen. A zbytek roku raději nedělejte nic.

S kreativními výzvami bývají často spojené různé měsíce. Nejznámější Inktober (na blogu si možná pamatujete Říjnkoust) tedy říjen, kdy se oslavuje kresba inkoustem, Mermay - květen zaměřený na mořské panny anebo třeba období prázdnin a adventu, kdy je těch výzev taky milion (zmíním vám třeba Dephemerember, který vznikl za našimi hranicemi a to konkrétně v Rakousku a věřím, že to bude zajímavá výzva pro milovníky junkjournalu a scrapbooku, nebo vlastně kohokoliv, koho baví koláže a chce se v nich zlepšit).

Já a kreativní výzvy? Musím říct, že přícházejí vždycky v tu nejhorší dobu roku. Ne, že bych byla vysazená na konkrétní měsíce, ale když už jsme zmiňovali třeba ten říjen - to je pro mě snad jeden z nejhektičtějších měsíců a to byl jeden z důvodů, proč jsem nikdy Inktober nedokreslila. Vždycyk jsem zvládla tak půl měsíce maximálně a to ještě samozřejmě s několikadenním zpozděním. Proč? V řijnu a v září se snažím začít přemýšlet a postupně dávat dohromady a vyrábět dárky k Vánocům a to větišnou velkou část mého volného času. A pak se z této kreslící výzvy dělá horko těžko priorita xD

Co tedy já a mé kreativní plány? Dávám si nějakou výzvu? Jeden rok to bylo dostat se do TOP 30 ve Vlastním skicáku, loni jsem si sepsala výše zmíněné Kreativní cíle na NEURČITO. Aniž bych před sebou seznam měla, podařilo se mi splnit 6/10 (a některé splněné cíle mají dokonce i vlastní článek!), což si nemyslím, že je vůbec špatný výsledek. Ráda bych si však nejdřív odškrtala tento článek celý a pak možná vydala druhý díl  s novými výzvami. Protože zbylé čtyři stále platí a stále jsou to aktuální kreativní cíle.

  1. Uplést si ponožky (jeje, to už říkám let…třeba letos bude ten rok s velkým R!)
  2.  Spotřebovat keramickou hlínu (ta už o to nějaký ten měsíc prosí)
  3.  Otestovat kaligrafická pera a osvojit si základy krasopísma
  4. Sesbírat rodinné recepty

 Kromě toho bych se letos ráda zaměřila na úklid, vytřídění a využití všech pomůcek, co mám v kreativním sektoru. Zásoby mám totiž hojné, jen ten čas, který často prostě není... Mám v hlavě spoustu šicích projektů, několik rozdělaných junk journalů, které bych chtěla dokončit, pohrávám si s myšlenkou pokusit se nějakou mou tvorbu prodat (což je hoooodně mimo moji komfortní zónu). A vytvořit další fotoknihu nebo dvě, protože loni mě to docela chytlo a je to jeden ze způsobů, jak své fotky nemít jenom online.

A uvidíme, co letošní rok přinese.

Možná dokreslím skicák z loňska. Možná se pokusím častěji vzít do ruky čmáryblok.

Každopádně těším se. A věřím, že o tvoření ani letos nebude na blogu nouze ;)

 

CVIČÍCÍ výzvy... permanentka do fitka už je v lednu pasé.

Ale ty píšeš tento článek v únoru, tak to už se na to můžeš rovnou vykašlat a počkat na příští rok. A ještě jsi tak drzá, že cvičící výzvy, které všechny zajímají a jsou často předmětem novoročních předsezvetí, dáváš na konec článku.

Styď se, osobo!

 Loni jsem se znovu nadchla do běhání. Nebo respektive do focení východů slunce a běhání byl vlastně skvělý prostředek, jak se za východem slunce efektivně a svižně dopravit. Prostě spojit příjemné s užitečným.

Ale přišla zima a moje adaptace na běhání v zimě tak nějak nedopadla. Co tedy dál s načatým plánem? Leden jsem si začala spestřovat dny Jógou s Adriene (Yoga with Adriene), která každý leden vymyslí supr čupr 30denní program (na youtube zdarma). Cvičila jsem s ní často i v rpůběhu loňského roku (každý měsíc vytváří playlisty a kalendář, podle nějž můžete cvičit) a řeknu vám, že tato osoba ví, jak Vás pro cvičení nadchnout a motivovat, abyste si video zapnuli i další den a něco pro sebe udělali. Hodně mě baví čerpat inspiraci i na Darebee, kde máte k dispozici konkrétní cvičební plány s i bez vybavení (ale o tom více v článku zde i s DIY) anebo můžu doporučit instagramové profily @kinisi_fyzioterapie, @physiostepbystep, @kubakalus_coach nebo třeba @fitnessfyzio, kde opět máte naservírovaných spoustu workoutů nejrůznějšího ražení, od konkrétních oblastí po všeobecný trénink.

Každopádně jsem zjistila, že mám ráda různorodost a vykonávat každý den ten stejný typ pohybu, mě moc nemotivuje v aktivitě pokračovat. Tři týdny konstantního cvičení (ať už třeba té jógy, anebo běhání) a už mě to "nudí".

Opět budu nezajímavě pokračovat něčím, co se mi osvědčilo. 

Každý den udělat něco pro to, abych byla v pohybu.

A je jedno, jestli je to běh, jóga, zumba, procházka, dřepy nebo pokus o silové cvičení.

Do čeho bych se chtěla letos nově pustit je švihadlo a různé blbiny s ním. Obzvlášť, když vím, o někom, kdo by mi mohl dělat partnera ve švihadlových opičárnách (doporučuji mrknout na ne tak známy @svihadlo_neni_nuda, kde Vendy Petřinová vám ukazuje, že to fakt nuda není, anebo profláknutější @svihej)


Co z tohoto článku tedy vyplývá?

Řekněme, že to byl takový moodboard pro letošní rok pro psané podobě. Ráda bych tvořila, četla a dál se hýbala a tím tak nějak kompenzovala přicházející změny, s kterýma ještě nevím, co si počnu. A co další měsíce přinesou, to se musím nechat překvapit.

Mějte se krásně, moc nezlobte a pokud se do komentáře budete chtít podělit, jak se máte, co aktuálně naplňuje váš čas a jaká témata vás poslední dobou obzvlášť baví, budu jenom ráda!


10 komentářů:

  1. Moc se mi článek líbil! ♥ Téma, co mě teď zajímá (neřekla bych že přímo baví), jsou odlišné politické režimy v zahraničí. Takže čtu Špitálnikovou a její zkušenosti s KLDR. Také bych si chtěla koupit knihu od Etzlera a jeho zkušenost s ČLR.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem mco ráda, že se článek líbíl! Etzler napsal knížku o zkušenostech z ČLR? To by mohlo být hodně zajímavé, těším se pak na recenzi!

      Vymazat
  2. také mám Databázi knih :) mám ji pro přehled a baví mě sledovat, jak si ve čtení vedu a hlavně tam mám svou knihovnu, která je trošku větší a vše si nepamatuji :D profil jsem založila i mamince, abych měla přehled, co má a co ji mohu koupit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, mít databázi nebo Goodreads kvůli přehledům, co člověk, kdy četl je super! To je jeden z hlavních důvodů, pro obě platformy používám, člověk ví, co kdy přečetl a kolirkát se mu líp dané knížky vybaví! Anebo zjistí, kdo mu má kterou knížku vrátit xDD

      Vymazat
  3. Kdybych já se účastnila čtecí výzvy na databázi knih, tak bych ji plnila pět let. Ale třeba by nebylo špatné se něčím v seznamu inspirovat. Někdy opravdu člověk neví, co číst. A pak zjistí, že si může přečíst knihu s pruhovaným obalem a že čirou náhodou takovou nějakou má doma, léta se mu válí doma a ještě jí neotevřel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, v tom jsou ty výzvy super! Inspirují a fakt se dostaneš ke knížce, která by ještě dlouho chytala prach :D

      Vymazat
  4. Hezká předsevzetí. Přeji, aby se vyplnily :) <3 já mám dokument ve Wordu, kam si píšu knížky, které mě zaujaly třeba na netu, ve výloze apod. Většinu mají v knihovně, tak si je půjčím tam. Když to jsou nějaké novinky, tak počkám a třeba za půl roku už je v knihovně mají. Když je tam nemají ani po delší době, tak si je přeji k narozeninám/Vánocům. Toť moje strategie :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrá taktika, když jsem chodila do knihovny, měla jsem to hodně podobně :D Teď si často půjčuju knížky od kamarádky, protože ta má ráda knžíky hned jak výjdou doma. Ale je fakt, že pak ty knžíky přečte půlka rodiny a známých :D

      Vymazat
  5. Taky mam podobne vyzvy kazdy rok. Za rok si davam do vyzvy precist minimalne 10 knih. Minuly rok jsem trhla svuj osobni rekord a strihla jsem 60 knih! :) Tento rok jde mnohem pomaleji, zatim mam pouze 4. Nenasla jsem zatim takove serie, ktere by me doopravdy bavily a do cteni se zazrala. Ackoliv jsem konecne nasla pokracovani serii, ktere me bavily predloni. Juch!

    Minuly rok jsem se snazila naucit brusleni, to mi zakoncilo rozjeti se brusli a spadnuti na zadek, kdy me kostrc bolela 3 mesice. Tak letos zkousim tancovani pres Just Dance Now. Neco bezpecnejsiho. :)
    A novy pristustek ve zkouseni na letos je delani gelovych nehtu, tak snad se to poradne naucim.

    Kazdorocnim vyzvam zdar!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bruslím moc ráda, ale letos jsem toho taky moc nenabruslila xD Just Dance tančíme se ségrou podle Youtube a to super, ozvlášť když můžete tančit třeba ve dvojici, ve trojici :D
      60 knih je opravdu hodně! Já teď čtu znovu Ulldart (fatansy série, co mohu doporučit), docela dobrá byla i Legie plamenů, ale jinak co se týče sérií... přiznám se, že z těch novějších knih mě moc dobrých sérií nenapadá :/ Většina nových sérií, co jsem zkusila, u mě taky skončila zklamáním :/

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?