20 července 2023

instantní ŽRÁDELNÍKOVÁ inspirace nepopulárního masožrouta

 Léto je tady a u mě to většinou znamená čas na spoustu věcí.

Na výlety. Dodělávání restů. Zkoušení nových receptů.

Anebo náhodná společenská setkání, kde je pečení nějakého moučníku vyžadovanou tradicí.

 

Mám pro vás netradiční nejen knižní inspiraci na léto.

Pohodlně se usaďte, nezapomeňte si dělat poznámky a něco dobrého ke článku přikusovat.

 

P.S. Název inspiroval obrat Lu Wild v tomto článku. Spojení "žrádelníková" a "nepopulární masožrout" mi přijdou dokonale vystihující problematiku dnešního kulinářského světa a jeho nadšenců. Takže pokud o tyto pojmy obohatíte nejen váš slovník, věřím, že to potěší srdíčko mé i Lucčino, a  stanete se součástí jazykové revoluce, říkejme tomu třeba Národní obrození 2.0 :DDD
P.S.S Ve zkratce - jsou to super obraty, nevymyslela jsem je já, tímto to dávám na vědomí ;)

 

Pojďme začít tradičně. Obvykle vám na začátek doporučím knihu. Teda tři. Hned tuto zvyklost poruším a doporučím vám knihy hned čtyři. Čtyři kuchařky, podle kterých uvaří každý.

Kuchařky? Ty ses zbláznila. Vždyť ty nedákžeš dodržet ani jednoduchý pracovní postup při vaření pudinku, aby ses neodklonila od předlohyy přidáním alespoň kakaa, skoříce nebo jiné náhodné suroviny, co ti připadá adekvátní, komentují, ti, co mě znají toto troufalé prohlášení.

Ano, je pravdou, že já a recepty moc společně nefungujeme, kuchařka je pro mě dárek ryze zbytečný. Stejně jako ulkádání receptů do galerie v mobilu. Screenshoty, stejně jako kuchařky ode mě putují velmi rychle dále, neboť často leží někde zapomenuté, zaprášené, nepoužité, nikdy se podle nich nic neuvaří, aspoň tedy ne v mé režii. (Ano, prosím zapněte svou představivost a stejně jak někde pohodíte kuchařku, představte si pohozený nevytisknutý čistě virtuálně existující screenshot receptu a všechnyvýše uvedené dehonestující procedury, díky kterým onen recept na obárzku nikdy nenaplní svůj osud. Pokud za něj aspoň tu slzu uroníte, bude vám vděčný, že aspoň někdo s ním soucíítí a nepíše o něm tak chladnokrevně. Stejně tak zmíněné kuchařky).

Proč tedy já, taková naprosto nepovolaná osoba jsem se rozhodla poučovat ostatní článkem o kuchařkách a o vaření, když takto veřejně házím špínu na pouhou existenci pomocníků v kuchyni?

Jen tak. Na internetu to přece dělá každý :P

Dělám si srandu. Ráda bych vás přenesla do mého dětství, kde dětské kuchařky byl mým manifestem toho, že jsem "velká holka" a zvládnu uvařit/upéct i něco SAMA!!!! (představte si slovo sama pronesené s umanutým důrazem dítěte, které chce doázat rodičům svoji nezávislost, samostatnost a očekává pořádné vychvalování jeho výsledného počinu až do nebes a ještě výš ;))

To jsem se ještě držela receptů, neboť jsem tím ukazovala, že opravdu zvládám to, čemu se dnes vzletně říká čtenářská gramonost. (Ale když jsem zjistila, že něco potřebného v domácnosti chybí, přišla jsem za mamkou, co s tím mám dělat, když je obchod zavřený a surovina nemůže být koupí získána. Co teď? Když už jsem žloutky smíchala s cukrem, vyšlehala sníh.... CO TEĎ?!!!!

Dej tam třeba ... To je skoro podobné.

Ano, slyšíte správně, takové se mi dostalo odpovědi. Ale to je přece proti receptu! Na druhou stranu tato rada neohrozí to, že jsem "velká holka" a upeču to "SAMA!!!", prý z toho vyleze verze stejná jako podle receptu a kdo jsem já, abych tato slova dospělého zpochybňovala, že....

(Tady si uděláme dramtickou pauzu a zamyslíme se nad tím, kdo mi těmito radami "vsugeroval" odkloňovat se od receptu. Pořád mé líné já odmítá uznat, že daleko snažší by bylo senjedřív podívat an všechny ingrendience, skočit do obchodu a pak až péct :DDDDD)








Konec dramatické pauzy.

Jdeme dál ;)

Čas tedy vám představit bible mého dětství a s nimi i kritikcé zhodnocení z pohledu dnešní "zatrpklé osoby, co zanevřela na moudrosti psané v kuchařských knihách" (ano, zdramatizujeme to, protože to je novodobý hřích nepostupovat podle toho jak onen světaznalý kuchař v knize káže... v Masterchefovi by ti za to vyhubovali...jejejej...)

Historické kousky z mé knihovny

Poznáváte tu povědomou paní na obálce? (Ne, nemá to paradoxně pranic společného s propagací filmu, který teď jde do kin, věřte mi, že vydání tohoto článku a přítomnost této paní na obráázku je zcela náhodná.) Ano, idol mého dětství a nástroj na rozvíjení mé kreativity (protože s kým jinýml ze vytvářet nekonečné příběhy a stavět pro něj....domeček, koupelnu, umyvadlo, letní kino, vesmírnou loď, bludišttě, skluzavky....? 

 
Kuchařka s panenkou Barbie. 
 
Splněný sen. 
 
Tou knížkou jsem listovala neustále, přemlouvala, co všechno musíme nejdřív upéct (to bylo před mojí "nezávislou fází", před tím než jsem se stala ostřílenou osmiletou kuchařkou, která by Polreicha strčila do kapsy a mohla by vést foodstagram, u něhož by hladově slintala celá planeta), snažila se vyrobit příslušenství, co Barbie na fotkách měla, snažila se se svých šicím uměním reprodukovat outfity z knih (ano, toto je i jedna z mých Burd - další Burdy byly samozřejmě další knihy o Barbie, pokud někdo o této skutečnosti pochyboval xD) a chystala si všechno do pidi mističek podle obrázků ingradiencí(jako profesionální kuchařka, samozřejmě!) a ptala se milinokrát, zda ta mouka bude fungovat, když má jiný obal než ta na obrázku (protože jsem byla už tehdy velmi sečtěla a erudovaná a věděla jsem, že ne do každého receptu se hodí každá mouka ;) A ano, tady pod obrázkem bylo psané třeba "polohrubá", ale to mé tehdy ještě písmo neznající já, to nemělo velkou váhu, i když bych vám tehdy dozajista tvrdila, že to přečtu a je tam napsaná "mouka". A když by jste se ptali jaká, zmínila bych barvu obalu na obrázku, protože Barbie přece může mít speciální mouku, ne?
 
Další knížka, co ovliňla celé mé smýšlení o jídle jsou Receptíky pro kuchtíky: Hravá kuchařka pro děti z pera (nebo spíš z vařečky) českých autorů! (ta druhá pěkně kostkovaná kuchařka na obrázku). Recepty v této knžíce jsou převážně růůzné typy studené kuchyně a hodně se zaměřují na estetiký vzhled jídla, aby bylo lákavé, hravé... je se do něj jednoduše zakousnout. A popravdě - kdo nemá rád, když mu talíř hýří barvami? Ano, pořád trpím nešvarem, že místo vytuněného perfekcionismu zdobím spíše hala bala, ale najdou se příležitosti, kdy si tvoření různých zvířatek užívám. Protože pořád jsem to dítě, co si rádo s jídlem hraje a až pak ho sní xD

Draci v hrnci

Autorky: Kamila Teslíková, Jana Strýčková

Vydavatel: Česká televize (Edice ČT), 2014-2017

Kde sehnat? https://www.databazeknih.cz/knihy/draci-v-hrnci-slavi-vanoce-308057

 Draci v hrnci, Draci v hrnci chrlí nové nápady, Draci v hrnci slaví Vánoce, Draci v hrnci - Co jedly princezny...to jsou všechny tituly v této edici inspirované skvělým stejnojmenným vařícím pořadem pro děti (neodustím si malý spoiler a házím odkaz na oline díly zde). Starší z vás si možná vzpomenou na pořád pro dospělé, který Česka televize kdysi (hooodně) dávno vysílala a to na Pod pokličkou.

Pro ty, kteří formát ani jednoho z pořádů neznají, krátce jej představím. Každý díl bývá tématicky zaměřen na danou surovinu, jídlo a jeho varianty, surovinu nebo třeba svátek (jako jsou Vánoce) a jeho pokrmy. Kromě receptů se v daném díle dozvíte i spoustu zajímavostí, statistik, variací a celý nenásilný proces provází vtipná animace, krátké reportáže nebo třeba příběh či báje s obrazovou dokumentací. Celkově je to formát, který zaujme, nenudí a udrží pozornost i netrpělivého diváka, co rád překlikává kanály.

Ve stejném duchu jsou jsou laděné i jednotlivé recepty/kapitoly níže uvedených knížek. Kapitola začíná samotným receptem a popisem pracovního postupu, pak následují zajímavosti formou bublin, kde se dohadují drak Adam a dračice Eva, následně pak slepičí zpravodajka vás uvede do globálního kontextu souvisejícího s receptem (třeba, co mají na Štedrovečerní tabuli obyvatelé zbytku světa, odkudp ochází daná potravina a její další využití...) a celou kapitolu zakončuje příběh/pohádka/báje. Nechybí bohaté  a často velmi úsměvné ilustrace. Knížka tedy může sloužit nejen jako sbírka receptů, ale zaroveň i encyklopedie a pohádky na dobrou něco k tomu.

Draci v hrnci - co jedly princezny

První z knih, která se mi dostala do rukou, je knížka v edici vydaná jako poslední - zaměřená na princezny a poslední sérii Draků v hrnci. Musím uznat, že poutavým způsobem představuje jednotlivé epochy, zvyklosti a recepty dané doby, kterou často doprovází žena z nejen českých dějin (najdete tam ale i královnu plesu z americké střední, nadšenou piponýrku nebo první dámu První republiky, které nám trošku narušují princeznovský koncept xD)




Draci v hrnci slaví Vánoce

Tato kniha týkající se Vánoce je za mě osobně ale daleko vydařenější. Co kapitola, to jeden významný den z adventu a následně i s vánočních dnů. Kromě typického pokrmu se dozívte i něco o ne tak známýhc českých tradicích a příběhy na konci kapitol jsou krásné čtení, co vás celkově moc hezky naladí.  Toto je jedna z knih, se kterou ten převánoční čas chcete rozhodně trávit!


Přiznám se bez mučení, že na zbylé dvě jsem ještě neměla tu čest natrefit, ale přiznám se, že bych pro ně v knihovně bez otálení sáhla. A pokud se vám nechce knížní forma shánět, vždycky můžete sáhnout po pořadu. A to ať už Draci v hrnci anebo Pod pokličkou. Zaručeně se něco dozvíte a zároveň si i něco dobrého uvaříte. Anebo jen budete mít příjemnou kulisu. (Edit: doporučuju u Draků v hrnci hledat starší díly, buď ty s Míšou Tomešovou anebo alespoň s rudovlasým Oskarem, ty novější nemám ověřené ;)

Další tipy, triky a MUST watch pořady.... radí zkušená blogerka

Příznám se, že doby, kdy jsem nadšeně sledovala Masterchefa, Prima vařečku! anebo Tescoma s chutí (či jak se to jmenovalo), jsou už dávno pryč. Televizi prakticky nesleduji (ani jiné streamovací platformy), takže bez doporučení málokdy narazím na něco, co v televizi/na streamovací platformě vysílano je/bylo.

Jeden z perfektních tipů, co uspokojí hlavně zvědavé duše, které zajímá, jak se co vyrábí/uchovává/spotřebovává, určtiě zaujme Boží dar aneb příběh českých potravin. Jednotlivé díly mají cca 20 minut, zpravidla jsou bohaté na různé informace, ať už z historie výroby potravin, jejich původu a sem tam i tipů, co všechno z nich lze uvařit. Aktuálně je už natočených 7 řad (každá má do 10 dílů), takže vám toto vydrží na horké letní večery jako nenáročná podívaná ;)

Druhým z tipů, předchůdce aktuálně populárních Buchet po ránu s Terezou Bebarovou a Josefem Maršálkem, je pořad Pečení na neděli, kterým provází Petra Burianová, vítězka Peče celá země. Toto je pořad o poznání delší (37 minut), recepty nabitější. Zároveň k tomu poznáváte kouty naší země, tradice a celkově je to velmi mile zpracovaný formát. Takže doporučuji všemi deseti ;) (A pokud na pořady moc nejste, tak aspoň ten instáč stojí za to @bududub)

P.S.S.S. Bohužel nemám žádnou spolupráci s Českou televizí, i když podle tipů z tohoto článku, by se mohlo zdát, že jsem jejichskalním fanouškem a propagátorem xD Na svoji obranu mohu říct jen to, že tyto kuchařské počiny jsou mi často sympatičtější než to, co předvádí jiné stanice. Ale pokud by náhodou někdo z České televize tento článek četla a chtěl sponzovat tento blog, nebráním se čemukoliv s tématem Déček (to je náš pracovní název pro ovečky na Déčku - kdo neviděl večerní počítání oveček, byl ochuzen o kvalitní kulturní zážitek :P). Protože jestli se někdy dostanu k tomu pletení, polštářek/plyšák Dečky je jasnou volbou ;)

 
Jaké jsou vaše ultimártní tipy/triky v kuchyni?
Máte nějakou vaši bezkonkureční specialitu?
 
P.S.S.S.S.U mě je to asi vaření kakaa na tisíc způsobů xD A improvizace z toho, co zbyde :DDD (to jsou většinou ty nejlepší kulinářské počiny.

18 komentářů:

  1. Já podle kuchařských knih také moc nevařím. Vlastně vařím jenom to, u čeho znám postup nazpaměť a málokdy se od něj odkloňuju. Protože gulášovka má být prostě gulášovka a řízek má být prostě řízek. Když jsem do karbanátků přidala tymián, byly divné. Ale třeba hodně experimentuju s krupicovou kaší. Zjistila jsem, že je daleko zajímavější, když na ní kromě kakaa člověk nasype třeba drcené ořechy, kokos, rozinky a jiné sušené plody, ale třeba i čerstvé. Kompotované švestky jsou tam také dobré. A můžu si to nakombinovat podle nálady. Ale vlastně bych mohla zkusit udělat něco, co jsem ještě nezkoušela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krupicová kaše nepatří mezi mé blíbence, ale variace, co navrhuješ zní velice lákavě :D obzvlášť kokos v kombinaci se sušených ovocem!
      Když já si vzpomenu na své kulinářské začátky, tak jsem takto začala vymýšlet variace na těstoviné saláty aneb, co přidat k těstovinám, aby z toho byl salát, pak jsem začala vymýšlet pomazánky, až jsem postupně přešla na teplou kuchyni :) Takže experimentování je podle mě základ stejně jako zkoušení různých kombinací :D

      Vymazat
  2. Já podle knih taky moc nevařím, ALE... vlastně k nim pomalu začínám mít i sklon, protože mě nebaví si recepty pořád někde ukládat a pak je hledat. Momentálně mám doma třeba knížku na pečení s kváskem a podle té jedu hodně :D. Každopádně si většinou taky vše upravuji podle sebe anebo si vymyslím něco vlastního :D.

    Jinak super tipy, skvělé zpracování pro děti :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že čím jsem starší kvásek mě taky láká čím dál víc. Párkrát jsem pěkla kvákový chleba, ale nikdy jsem si kvásek nepěstovala...v tomhle by ta knížka určitě pomohla :D

      Vymazat
  3. Barbie kuchařku mám z dětství taky a dodnes miluji recept na kuřecí na grilu s arašídovou omáčkou :D

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsou výborné! Teď jsem na ně dostlal chuť je, co čtu tvůj komentář! Inu čas si osvěžit recept!

      Vymazat
  4. Teď se trochu hambím, ale neznám jedinou z těchto dětských kuchařek :D Doma jsem měla jiné kuchařky pro děti. Taky bych je možná ještě vyhrabala :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kuchařek pro děti je! Věřím, že ty tvé by mi rozšířily obzory, sama jich moc neznám :DD

      Vymazat
  5. Ty jo, na kuchařku z dětství si nevzpomínám, ale pamatuji, že jsem se ségrou dostaly malou sadu talířků a hrníčků, tak jsme vařily v nich. Vzpomínám si na knížky o koních, kde byly recepty pro koně na různé dorty apod. :D párkrát jsem ho i zkusila. Bavilo mě péct s tetou a babičkou. Teď už babička nepeče, tak peču já. Dostala jsem se k pečení asi až ve 20 letech a dost mě to baví :). Škoda, že vařit moc neumím :D Pod pokličkou pro mě byly nejzábavnější ty animace :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lepší pozdě než nikdy :D A je fajn získat zase nový koníček :D

      Vymazat
  6. Tak ale ta Barbie kuchařka je naprosto kouzelná! :D

    Já ráda kouzlím z toho, co mám v kuchyni a jídla si ladím podle chutí svých a přítelových. Ale občas se jdu inspirovat třeba na Pinterest - stačí mi vidět vyfocené jídlo a hned mi to vnukne nápad na něco, co můžu ukuchtit. :)🪶

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím souhlasit, s tou knížkou se ani teď nemůžu rozloučit, protože nostalgie xD
      Je super, že využíváš to, co máš, nebo vymýšlíš recepty podle toho, co vidíš, mám to podobně :D

      Vymazat
  7. Barbie kuchařka zní fajn. Mě tohle v dětství vůbec nelákalo, ani mě nenapadlo, že pečení a vaření je vůbec možné dělat v dětství :D A nakonec jsem dostala (asi zdědila po sestřenici) nějakou starou kuchařku, která byl velmi útlá a obsahovala jen asi 10 receptů, a všcehny byly nějaké sladkosti, nicména na fotkách tam byly právě děti, jak pečou. To mě úplně šokovalo, nedokázala jsem si to vysvětlit :D Prostě jak je možné, že děti pečou! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že když jsem byla malá přišlo mi, že moje mamka je asi jediná, která mě nechává s ní péct, teď mi to přijde ale už jako docela běžné, což je fajn :D (aneb, co se v mládí naučíš, v dospělosti jako když najdeš :P) A zdězděné knížky jsou poklad! Já vštšinou dědila oblečení...

      Vymazat
  8. Komentář asi zase spadl do spamu :(

    OdpovědětVymazat
  9. Dostala jsem z článku hlad. Receptíky pro kuchtíky také mám, ale nikdy jsem nic z toho nevytvořila :D Musim přiznat, že v dětství jsem vařila a pekla mnohem více než teď. Jsi prostě mistr kakaa :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu tento titul nosit s hrdostí! Já se přiznám, že teď naopak peču čím dál častěji, protože jsem líná skočit do obchodu xD

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?