04 ledna 2024

12 POČINŮ skicákových

 Letošní rok mám velké ambice, dávám si za úkol nakreslit 12 stránek skicákových.

Pojďme se tedy mrknout, jak mi to šlo a co vlastně vzniklo.

Aneb malinko jiné shrnutí uplynulého roku

 

 Koncept Vlastního skicáku a výtvorů v něm mnou vytvořené se na tomto blogu neobjevuje poprvé (zde článek z roku 2021), každopádně si neodpustím malý úvod, abych vás uvedla do problematiky.

Vlastní skicák je fyzický produkt, konkrétně kroužkový blok s předlohami vytvořený bývalou blogerkou a teď už mámou Domi Novak s cílem podnítit kreativitu a nadchnout davy pro kreslení. Každý měsíc Dominika vybere stránku ze skicáku, která se bude ten daný měsíc kreslit. Vy kresbu zpracujete dle své fantazie, nahrajete ji na Instagram, označíte příslušným hastagem (je zmíněný ve videu, ale je napsaný i v samotném skicáku) a čekáte na vyhlášení, jež zpravidla probíhá na začátku dalšího měsíce prostřednictvím videa na Dominice Youtube kanále. Tam ukáže "Top 30" kreseb a z nich sama nebo prostřednictvím ankety zveřejněné na Instagramu, vybere výherce pro daný měsíc, který dostanu drobnou (často kreslecí) výhru. Na závěr se ve videu opět vyhlásí téma na další měsíc. A jednou ročně pořádá "Velkou kreslící soutěž", kam se může zapojit široká veřejnost, nehledě na to, zda skicák vlastní či nikoliv.

Letos probíhal už čtvrtý ročník kreslení s tímto skicákem a já jsem se poprvé zapojila v kreslení v lednu 2021 (a to hned s autoportrétem xD). Navzdory tomu, že letos mě většina témat neoslovila, pustila jsem se do kreslení i letos. Kupodivu se mi podařilo právě díky ne úplně lákavému tématu vytvořit něco, do čeho bych se normálně ani nepustila. A hned leden je toho důkazem.

LEDEN - #účesskicáku 

 Přiznám se, že když jsem se podívala na zadání, těžce ale těžce se mi stránku nechtělo kreslit. Vůbec ne. Navrhování oblečení to mě baví, stejně pak následné ladění účesu, ale kreslit jenom čtyři účesy? A ještě na jednu stránku? To mě nenadchlo vůbec.

Pak mě ale napadlo, že některé vlasové předlohy by se dalo využití k přetvoření třeba na zeleninu. Nebo ovoce. Něco jako takový soukromý Zeleninowood. 

V hlavní roli bych vám ráda představila slečna Ředkvisandu, lady Česnečku, paní de la Pór a miss Karotku, čtyři hvězdné celebrity. Archimboldo ze mě nebude, ale tohle byla nakonec dobrá výzva.  I když téma ani zvolené barvy vlastně neodpovídají mému běžnému myšlenkovému schématu. 

 

ÚNOR - #drakskicáku 

Drak skicáku? Konečně super téma! Něco, co tu ještě nebylo... ale začínat od vejce? A jakého draka vlastně chci nakreslit? Inspirovaného západním nebo východním světem? Spíš východním, toho už umím... no, ale toho už jsem zase kreslila, přece ho nebudu kreslit znovu?

To jsou úvahy na zabití, co? xD Ano i já si někdy říkám, že být v mé hlavě musí být občas za trest xD

Nakonec jsem zase brouzdala hastagem, kochala se tím, co kreslí ostatní a měla jsem chuť vyzkoušet něco úplně jiného. A hlavně nové fixy, které jsem dostala v prosinci pod stromeček.

A tak nějak někde mezi brouzdáním a nadšením z nových fixek vznikl nápad na dračí obchod. Protože kdo by si přece nechtěl koupit dračí vejce, ne? Když ale vezmeme v potaz odvrácenou stranu mince... obchod s dračími vejci znamená, že někdo ta vejce musel odcizit dračím matkám, což není úplně cnostný čin... ne-li odsouzeníhodný

Každopádně toto bylo díky dlouhému přemítání opět odsunuto pod časový přes a dokončeno na poslední chvíli (jaké překvapení, co?) a nejsem úplně nejvíc spokojená s celkových provedení a hlavně s kvalitou samotného stínovaní.

BŘEZEN - #oslavaskicáku

Jestli jste měli pocit, že předchozí dvě jsem kreslila se sebezapřením, tak to není nic ve srovnání s tímto xD Tohle se mi táááááák nechtělo kreslit, jakože vůbec. Na velké oslavy si nepotrpím (i když svého času jsem fascinovaně sledovala oslavy šestnáctých narozenin na MTV, když jsme ho měli asi na měsíc zdarma, a drama, které dokázali v televizi vyvolat a nechápavě jsem zírala, co to je za propodivný milník...) ne, neprožívala jsem ani občanku ani osmnáctiny... prostě narozeniny... a teď už kolikrát musí hodně urputně dopočítávat, kolik mi vlastně je xD)

Ale! Pak přišla spásná žárovička a bylo mi jasné, jak tu oslavu pojmu.

Přesně v tom duchu, který mi byl v tu chvíli nejbližší.

A to v duchu ryze introvertském. S knihami. Kakaem a tak.

Obrovský ohlas tento obrázek měl na Instagramu. A nebylo jsem jediná, jež by byla z takové oslavy nadšená.

DUBEN - #nováprinceznaskicáku

Princezny byly mým nejoblíbenějším tématem na kreslení v dětství. Pořádná dlouhá róba. Ideálně s vlečkou. Dlouhé vlasy. Korunka. Ovšem, když jsem viděla předlohu, napadla mě jedna jediná princezna  a to Bloom z Winx.
Jenomže, co bych to byla za skalní fanynku Witch, když bych nakreslila jenom konkureční hlavní představitelku z Winx? A tak jsem nakreslila obě.
Opět jsem využila fixy od Ježíška a hrozně mě bavilo, kreslit něco, co jsem jako malá pilovala, aby vypadalo "přesně" jak předloha!

KVĚTEN -  #poleskicáku 

No toto byl porod. Který ani neproběhl v termínu xD On totiž zatím neproběhl vůbec. Ne opravdu. Tahle předloha byla asi jedna z nejhorších. Neb těch rádoby podzimních a halloweenských bylo dle mého nějak hodně. Neudělala jsem nakonec ani náčrt, což už je co říct... protože jakmile já se nedostanu k náčrtu, nekoná se nic. A přesně tak tato stránka k 31. 12. 2023 vypadá xD

ČERVEN - #pokojskicáku  

 Toto byl stránka prakticky s nulovou předlohou. Kde bylo tolik volnosti, až to bylo svazující. Mým prvním nápadem bylo nakreslit strohý výkres s prostým půdorysem pokoje anebo tam ten půdorys alespoň začlenit.

Když jsem ale viděla ostatní kresby v rámci hastagu, začala jsem váhat, jestli je toto cesta, kterou se chci ubírat. Ono spousta těch pokojů tam nakreslených, bylo vlastně jen honosnou místnosti na postel, co jsem nechtěla. A tak jsem nakonec kompozici vystavěla na tom, co pro mě osobně je v pokoji nejdůležitější. Stůl - místo, kde můžu kreslit, prostor, kde se dá číst a taky okno, neb světlo je něco, čeho nemůže mít nikdy dost. A květiny. I když představovala jsem si větší džungli. Však od dalšího z nápadů, že bych nakreslila, jak svou pokojovou džungli vidím já... do toho se mi příliš nechtělo právě kvůli zachování soukromí (i když vím, že by z toho nakonec stejně byla jen velmi volně inspirovaná verze mé pokojové džungle nikoliv přesná fotokopie mého osobního prostoru, ale i přesto...)

ČERVENEC/SRPEN - #bulletskicáku

Stránka, na kterou jsem se těšila nejvíc a z radostí ji vypreparovala ze skicáku a vlepila do vlastního diáře. Stránka skončila nakonec oblepená vším možným, co se svatby Hrušky a Pěšáka týkalo (věřím, že Hrušku si pamatujete ještě z blogu zde, teď už působí hlavně na Instagramu). Krásná svatba to byla, mnoho díky ní bylo vytvořeno, jen články jsem k tomu ještě dohromady nedala (Pracuje se na tom!) Ale těšte se! Až to sepíšu, bude to legendární stejně jako samotná svatba (nebo se to k tomu bude alespoň blížit) :D Zatím tato stránka budiž malou ochutnávkou.

VELKÁ KRESLÍCÍ SOUTĚŽ #budoucnostskicáku 

Předlohou zde byla malá holčička dřepící v rohu. A k tomu téma budoucnosti. Čím bude holčička, až vyroste? O čem sní?
Já odmalička snila o velké knihovně s posuvným žebříkem. Něco jako měla Bella v Disneyho pohádce o krásce a zvířeti. Pak jsem navštívila knihovnu ve Strahovském klášteře a má představa se zpřesnila a (prozativním) završujícím puzzlíkem této představy byla nádherná knihovna v klášteře v Teplé.
A ano, tato malinká Tvořilka nejen, že o knihovně stále sní, každopádně už má i prostor, kde ho snad někdy uskuteční. A stejně tak se jí rozrostl seznam klášterních knihoven, kde by ještě ráda načerpala inspiraci.
Mimochodem pokud jste výše zmíněné knihovny zatím neměli tu čest navštívit, učiňte tak. Stojí to za to.

ZÁŘÍ - #hábitskicáku 

Další podzimně laděná stránka skicáku. Ano, zde jsem si to zvolila sama. Ale vůbec jsem neměla sebemenší chuť kreslit další Hermionu z mnoha dalších Hermion xD Ono upřímně - já Harryho Pottera mám moc ráda, to, že se aktuálně vydávaní merch k němu ubíhá roztodivnými směry, o tom raději pomlčím... ale nemohu si nepostesknout. Autorka skicáku často ve vyhlašování zmiňovala, obzvlášť u jednoho ročníku Velké kreslící soutěže, že nemá úplně ráda, když je kresba podle nějakého filmu, seriálu,... na druhou stranu pak opakované vyhrávají právě její oblíbenci typu Harry Styles, věci inspirované Harrym Potterem  a sama předlohy inspirované jejími oblíbenými světy vytváří. Takže ne, nechtělo se mi kreslit tuto stránku. Ne kvůli tomu, že mám "menší" šanci vyhrát (kvůli výhře to nekreslím už hodně dlouho xD), ale spíš kvůli až příliš konkrétní předloze.
Ale nakonec jsem se pokusila o autoportrét (po docela dlouhé době) a udělala si ze stránky "tarotovou" kartu. A nakonec se mi stránka neskutečně líbí! :)

ŘÍJEN - #dýňovýsvětskicáku

Tady byl předlohou retrívr, pár dýni a kus stolu. Já už jen z principu pejska překreslila na kotě a volnější zbytek stránky dotvořila podle střípků filmů, co mám ráda. Ano, pozorní si všimli, že ani tato stránka není na Instagramu (chcete-li se pokochat obrázek na IG nebo ho podpořit srdíčkem či komentářem, stačí vždycky rozkliknout příspěvek v článku, máte-li zájem pokochat se obrázky ostatních, co se zapojili, stačí rozkliknout hastag). Barevně je to docela divného, opět kreslené fixami, ale odpočinula jsem si u tvorby obrázku náramně.

LISTOPAD - #gymnastkaskicáku 

Gymnastiku jsem nikdy nedělala a "prsatá" předloha mě lákala asi stejně jako ten strašák. Měla jsem velké nutkáním to kompletně překreslit, ale pak jsem si řekla, že se nakonec budu držet zadání. Náčrt jsem vytvořila ještě v listopadu, ale kvůli vyrábění vánočních dárků a přemýšlení na přáníčkama, nakonec si stránka počkala na dokreslení až na prosinec.

PROSINEC - #výzdobaskicáku

Všichni pod hastagem kreslili chaloupky, já nakonec skončila u okna (které zároveň bude figurovat ve speciálním přáníčku pro babičku na příští rok - ano, už mám nápad, ten vznikl prakticky při tvorbě toho letošního xD). Oprášila jsem tempery a pustila se do jednoho velmi ledabylého díla. A schválně jsem tentokrát tolik nelpěla na detailech, neboť to dělám pořád a občas to chce prostě změnu :D

 

Toť má celoroční expedice se skicákem.

Jak to bude vypadat letos? A budu vůbec letos kreslit?

Sama nevím. Kreslit budu, ale jestli do skicáku, to už se nechte překvapit ;)

 P.S. Za poslední rok jsem obecně ve skicákové komunitě zaznamenala takové všeobecné zklamání a úbytek nadšených kreslířů. Což o to - vždycky se někdo bude zlobit, že nevyhrál a vyhrát měl někdo jiný, na druhou stranu mrzelo mě, že spousta lidí byla docela demotivovaná, když vyhrál někdo dvakrát anebo někdo se účastnil už xkrát, vždycky byl v top 30, ale na výhru to nikdy nebylo.

Schválně jsem teď zpětně sledovala čísla v rámci hastagů a vypadá to velmi podobně jako účast v loňských ročnících - na začátku se pro skicák nadchlo přes dvě stě lidí, v průběhu počet kreslících klesá a nakonec roku se dostane pod hranici stovky.
 
V průběhu roku a při sledování výsledkových videí byla však bilance trošku jiná. Zapojovalo se čím dál tím míň lidí a přijde mi, že u kreslení do skicáku vesměs zůstali jen ti srdcaři... Což nutně nemusí znamenat nic špatného, ale té inspirace a nových podnětů je čím dál míň. Stejně jako kreativního pojetí předlohy.
 
Což je též "nešvar", který vládl letošnímu ročníku. Navzdory tomu, že sama si předlohu často pozměním (viz třeba kotě místo psa), na výherní příčky se dostávají obrázky, které často předlohu nepřipomínají vůbec... a ozývají se ohlasy typu "To si taky můžu vzít obyčejný papír, něco nakreslit a vydávat to za kresbu do skicáku." A nejlepší je když tento "nešvar" pak hezky zamíchá pořadím u Velké kreslící soutěže, kde se pro změnu řečí, zda je to digitální kresba či kresba hmotná... inu kdo ví, co přinese tento rok.
 
Mohu jen přát těm, co se již dlouho snaží vyhrát, nechť vyhrají, a Dominice, nechť se podaří naverbovat další kreslíř, neboť jsem díky soutěži narazila na spoustu neotřelých nápadů a sympatických lidí. A mohla se zúčastnit třeba tohoto nevšedního collabu.

Dodatek k už tak dlouhému článku:

Hanka, nebo-li KanTemsensei, v létě přišla s perfektním nápadem - za 15 minut přispět do společného obrázku kouskem svého výtvarného stylu. Oslovila mě a pár dalších holek, co do Skicáku kreslí a dohromady dát vzniknout novému výtvarnému dílu. Na proces, jak obrázek přibýval, se můžete mrknout ve videu ZDE, do článku vám dám výsledek našeho společného snažení.

A ačkoliv celý proces trval skoro půl roku, stálo to za čekání. Hlavně Tvořilka měla další důvod, proč kreslit a proč jít kolem poštovní stránky.

 
 
Toť k článku již opravdu vše.

Jaký projekt vám vydržel po celý minulý rok?

Nechali jste se zatáhnout do něčeho, co vás pak ve výsledku velmi mile překvapilo?

Bilancujete nebo vás nový rok a šílenství kolem předsevzetí a nových očekávání nechává chladným?

7 komentářů:

  1. Ty jsi tak strašně šikovná! Líbí se mi tvá kreativita <3 Ta oslava s knížkou v ruce a kakaem by se mi moooc líbila :D Granko je skvělý, miluji ho už od malička <3 svatba byla perfektní. Měla jsi úžasné výtvory! Nemůžu se dočkat článku, že si tuto super akci připomenu znovu :-) ty jo, gymnastika, tu mi vůbec nepřipomínej. Měli jsme ji v prváku při covidu a bylo to dost peklo :D jezdila jsem trénovat každý týden. Modřiny se nestačily hojit :D Ten společný obrázek je moc pěkný :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Na to snad jde říct jenom: waw! Já vůbec v tomhle nemám fantazii. Kreslit podle předlohy celkem dokážu, ale abych něco sama vymyslela, to vůbec :) A ten společný obrázek je super nápad, vypadá to fakt dobře. Kolik toho asi jen nacestoval :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  3. To jsou tak krásná díla! A jsem na to stejně jako Míša... Z hlavy kreslit neumím, podle předlohy ještě jakž takž :D.

    OdpovědětVymazat
  4. Jeee, taková krása. To bych v životě nedokázala.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S trochou tréninku věřím, že bys to zmákla s přehledem 😊😉

      Vymazat

Bez komentáře jsou mí čtenáři jako vzduch...dáš mi vědět, že jsi tu byl?